Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Мой любимый праздник / Moje ulubione święto
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o obchodach Dnia Miasta i o tym, co w tych obchodach wydaje mu się najbardziej interesujące;
wymienia święta, które są popularne wśród młodzieży rosyjskiej, stosując odpowiednie konstrukcje i wyrazy;
pisze na portalu społecznościowym post o swoich ulubionych świętach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata, dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości, dzięki zróżnicowaniu stopnia trudności;
dostrzega powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
rozwija zainteresowanie językiem, kulturą oraz tradycjami Rosji;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
strategie zapamiętywania – stosowanie obrazów i wykorzystywanie brzmienia wyrazów; sposoby powtarzania i utrwalania słownictwa i gramatyki;
strategie dotyczące pracy z tekstem – przetwarzanie materiału językowego – analizowanie tekstu pod względem leksykalnym i gramatycznym, odkrywanie i stosowanie reguł;
strategie społeczne – stawianie pytań; wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji i poza lekcją; kształtowanie empatii i otwarcia na obcy język i towarzyszącą mu kulturę;
strategie kognitywne – rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczeń za pomocą wskazówek i sugestii językowych.
Metody i techniki nauczania:
Metody:
praktyczna;
eksponująca;
kognitywna;
podająca;
programowana.
Techniki:
burza mózgów;
ćwiczenia przedmiotowe;
udzielanie objaśnień,
opis;
techniki z użyciem komputera;
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku;
projektor multimedialny lub tablica interaktywna;
zeszyt przedmiotowy;
tekst źródłowy;
zestaw ćwiczeń interaktywnych;
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po rosyjsku (Здравствуйте; Добрый день; Доброе утро).
Nauczyciel podaje temat lekcji.
Nauczyciel może zapytać, czy ktoś z uczniów wie coś na temat tradycji świątecznych w Rosji – burza mózgów. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z celami lekcji i ciekawostką z wprowadzenia do e‑materiału.
Uczniowie zapoznają się z dialogiem na temat obchodów Dnia Miasta. Czytają go z podziałem na role, starają się zrozumieć treść wypowiedzi na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz dzięki podobieństwom międzyjęzykowym.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 do tekstu źródłowego polegające na utrwaleniu zawartego w nim materiału leksykalnego i sprawdzeniu stopnia zrozumienia treści tekstu.
Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym ilustrującym użycie strony biernej i czynnej: организова́ть – организова́ться, проводи́ть – проводи́ться, плани́ровать – плани́роваться.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 do materiału gramatycznego polegające na zastosowaniu form организова́ть – организова́ться, проводи́ть – проводи́ться, плани́ровать - плани́роваться w zdaniach.
Uczniowie zapoznają się z multimedium – katalogiem interaktywnym pod tytułem „Люби́мые пра́здники”. Katalog prezentuje święta w Rosji, które cieszą się popularnością wśród młodzieży rosyjskiej, między innymi uczniów i studentów. Uczniowie oglądają slajdy z ilustracjami oraz zapoznają się z tekstami w formie nagrań i ich transkrypcji.
Następnie uczniowie wykonują polecenia 1–3 do multimedium. Ćwiczenia polegają na utrwalaniu zwrotów użytych w tekstach w katalogu, zastosowaniu niektórych wyrazów w zdaniach oraz sprawdzeniu stopnia zrozumienia przez uczniów treści katalogu interaktywnego.
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–7. Ćwiczenie 7 jest ćwiczeniem otwartym i polega na tworzeniu przez uczniów samodzielnych wypowiedzi na temat świętowania urodzin. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania ćwiczeń. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel zachęca uczniów do utworzenia wypowiedzi o tradycjach związanych ze świętami w Rosji i Polsce.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli, jakie cele osiągnięto, jak skutecznie uczniowie wykonali ćwiczenia. Nauczyciel pyta uczniów, co było dla nich najbardziej trudne, ciekawe, łatwe, przydatne.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 – otwarte.
Nauczyciel ocenia prace uczniów pod kątem zawartych w nich informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów ortograficznych i językowych. Na kolejnej lekcji nauczyciel w podsumowaniu może podkreślić, co mu się najbardziej podobało w pracach uczniów. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole przedmiotowymi i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów z dysfunkcjami.
Materiały pomocnicze:
Strony internetowe, filmy z serwisu YouTube, zdjęcia ilustrujące różne święta.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu – zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.
Można zaproponować uczniom przygotowanie w grupach, na podstawie katalogu, miniprezentacji dotyczących jednego ze świąt popularnych wśród młodzieży.