Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Мой любимый праздник / Moje ulubione święto

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o obchodach Dnia Miasta i o tym, co w tych obchodach wydaje mu się najbardziej interesujące;

  • wymienia święta, które są popularne wśród młodzieży rosyjskiej, stosując odpowiednie konstrukcje i wyrazy;

  • pisze na portalu społecznościowym post o swoich ulubionych świętach.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata, dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości, dzięki zróżnicowaniu stopnia trudności;

  • dostrzega powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • rozwija zainteresowanie językiem, kulturą oraz tradycjami Rosji;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • strategie zapamiętywania – stosowanie obrazów i wykorzystywanie brzmienia wyrazów; sposoby powtarzania i utrwalania słownictwa i gramatyki;

  • strategie dotyczące pracy z tekstem – przetwarzanie materiału językowego – analizowanie tekstu pod względem leksykalnym i gramatycznym, odkrywanie i stosowanie reguł;

  • strategie społeczne – stawianie pytań; wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji i poza lekcją; kształtowanie empatii i otwarcia na obcy język i towarzyszącą mu kulturę;

  • strategie kognitywne – rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczeń za pomocą wskazówek i sugestii językowych.

Metody i techniki nauczania:

Metody:

  • praktyczna;

  • eksponująca;

  • kognitywna;

  • podająca;

  • programowana.

Techniki: 

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • udzielanie objaśnień,

  • opis;

  • techniki z użyciem komputera;

  • techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku; 

  • projektor multimedialny lub tablica interaktywna;

  • zeszyt przedmiotowy; 

  • tekst źródłowy; 

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych; 

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po rosyjsku (Здравствуйте; Добрый день; Доброе утро).

  • Nauczyciel podaje temat lekcji.

  • Nauczyciel może zapytać, czy ktoś z uczniów wie coś na temat tradycji świątecznych w Rosji – burza mózgów. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z celami lekcji i ciekawostką z wprowadzenia do e‑materiału.

  • Uczniowie zapoznają się z dialogiem na temat obchodów Dnia Miasta. Czytają go z podziałem na role, starają się zrozumieć treść wypowiedzi na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz dzięki podobieństwom międzyjęzykowym.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 do tekstu źródłowego polegające na utrwaleniu zawartego w nim materiału leksykalnego i sprawdzeniu stopnia zrozumienia treści tekstu.

  • Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym ilustrującym użycie strony biernej i czynnej: организова́ть – организова́ться, проводи́ть – проводи́ться, плани́ровать – плани́роваться.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 do materiału gramatycznego polegające na zastosowaniu form организова́ть – организова́ться, проводи́ть – проводи́ться, плани́ровать - плани́роваться w zdaniach.

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium – katalogiem interaktywnym pod tytułem „Люби́мые пра́здники”. Katalog prezentuje święta w Rosji, które cieszą się popularnością wśród młodzieży rosyjskiej, między innymi uczniów i studentów. Uczniowie oglądają slajdy z ilustracjami oraz zapoznają się z tekstami w formie nagrań i ich transkrypcji.

  • Następnie uczniowie wykonują polecenia 1–3 do multimedium. Ćwiczenia polegają na utrwalaniu zwrotów użytych w tekstach w katalogu, zastosowaniu niektórych wyrazów w zdaniach oraz sprawdzeniu stopnia zrozumienia przez uczniów treści katalogu interaktywnego.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–7. Ćwiczenie 7 jest ćwiczeniem otwartym i polega na tworzeniu przez uczniów samodzielnych wypowiedzi na temat świętowania urodzin. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania ćwiczeń. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do utworzenia wypowiedzi o tradycjach związanych ze świętami w Rosji i Polsce.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli, jakie cele osiągnięto, jak skutecznie uczniowie wykonali ćwiczenia. Nauczyciel pyta uczniów, co było dla nich najbardziej trudne, ciekawe, łatwe, przydatne.

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8 – otwarte.

  • Nauczyciel ocenia prace uczniów pod kątem zawartych w nich informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów ortograficznych i językowych. Na kolejnej lekcji nauczyciel w podsumowaniu może podkreślić, co mu się najbardziej podobało w pracach uczniów. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole przedmiotowymi i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów z dysfunkcjami.

Materiały pomocnicze:

  • Strony internetowe, filmy z serwisu YouTube, zdjęcia ilustrujące różne święta.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu – zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.

  • Można zaproponować uczniom przygotowanie w grupach, na podstawie katalogu, miniprezentacji dotyczących jednego ze świąt popularnych wśród młodzieży.