Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Najludniejsze zespoły miejskie na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:

5) wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia znaczenie znaczenie najludniejszych miast na świecie,

  • wskazuje różnice między miastami i megamiastami,

  • określa położenie na mapie świata najludniejszych miast.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

Baturo W. (red.), Encyklopedia PWN. Fakty i liczby, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez przypomnienie podstawowych pojęć związanych z urbanizacją i siecią osadniczą. Uczniowie wyjaśniają, czym jest miasto, wymieniają typy zespołów miejskich.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Praca w grupach: zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat megamiast, największych miast i zespołów miejskich na świecie, procentowego udziału ludności mieszkającej w miastach na poszczególnych kontynentach. W trakcie pracy uczniowie mogą korzystać z e‑materiału i dostępnych źrodeł informacji.

  • Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy, uczniowie wskazują na mapie największe miasta i zespoły miejskie, we wspólnej dyskusji charakteryzują je. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną, uczniowie omawiają prawidłowości dotyczące położenia najludniejszych miast, wyjaśniają przyczyny tego zróżnicowania, omawiają znaczenie najludniejszych miast na świecie.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 1–5).

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Praca pisemna: korzystając z dostępnych źródeł informacji, przedstaw prognozy dotyczące rozwoju największych zespołów miejskich na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących sieci osadniczej i procesów urbanizacji (zakres podstawowy: VIII. 1, VIII. 12, VIII. 15).