Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Najludniejsze zespoły miejskie na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
5) wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia znaczenie znaczenie najludniejszych miast na świecie,
wskazuje różnice między miastami i megamiastami,
określa położenie na mapie świata najludniejszych miast.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
Baturo W. (red.), Encyklopedia PWN. Fakty i liczby, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez przypomnienie podstawowych pojęć związanych z urbanizacją i siecią osadniczą. Uczniowie wyjaśniają, czym jest miasto, wymieniają typy zespołów miejskich.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Praca w grupach: zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat megamiast, największych miast i zespołów miejskich na świecie, procentowego udziału ludności mieszkającej w miastach na poszczególnych kontynentach. W trakcie pracy uczniowie mogą korzystać z e‑materiału i dostępnych źrodeł informacji.
Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy, uczniowie wskazują na mapie największe miasta i zespoły miejskie, we wspólnej dyskusji charakteryzują je. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną, uczniowie omawiają prawidłowości dotyczące położenia najludniejszych miast, wyjaśniają przyczyny tego zróżnicowania, omawiają znaczenie najludniejszych miast na świecie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 1–5).
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Praca pisemna: korzystając z dostępnych źródeł informacji, przedstaw prognozy dotyczące rozwoju największych zespołów miejskich na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących sieci osadniczej i procesów urbanizacji (zakres podstawowy: VIII. 1, VIII. 12, VIII. 15).