Numer e‑materiału: 1.3.1.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Wie geht es Ihnen? / Co u pani (pana) słychać?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy: A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o samopoczuciu i pytania o samopoczucie innych oraz wyrażania prośby, podziękowania i przeprosin

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
1) ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa czynności;
3) recytuje rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się, żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • zadaje dorosłej osobie pytanie o samopoczucie;

  • używa we właściwych sytuacjach wyrażeń: proszę, dziękuję, przepraszam, nie ma problemu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy;

  • poznaje wierszyk z innego obszaru kulturowego;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających mu na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • umiejscawianie nowych słów w kontekście (rymowanka);

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik, które ułatwiają i pomagają w rozumieniu informacji pisanych i dźwiękowych, korzystanie z dodatkowych źródeł, takich jak nagrania audio i wideo;

  • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • narracyjna;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • pogadanka;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • scenka rodzajowa;

  • pantomima;

  • plik audio: dialogi, wierszyk;

  • dialogi w formie łańcuszka.

– formy socjalne:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • tekst minianimacji;

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłka;

  • pacynka;

  • ilustracje.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel dzieli klasę na pięcioosobowe grupy. Członkowie grupy losują postać (bohatera animacji), w którego się wcielą.
Uczniowie otrzymują tekst animacji.
Zadanie grupy polega na trenowaniu czytania animacji z podziałem na role. Grupa, która to zadanie wykona najlepiej, otrzymuje oceny, punkty lub plusy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie: Hallo, Kinder! Wie geht es euch? Po chwili nauczyciel prezentuje pacynkę, która zmienionym głosem zadaje pytanie nauczycielowi: Wie geht es Ihnen? Nauczyciel odpowiada pacynce.

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel prosi uczniów o przetłumaczenie scenki z pacynką.

Uczniowie podają swoje sugestie.

na dywanie

Nauczyciel określa cel lekcji, podkreśla wagę pytania: Jak się pan/pani czuje? oraz znaczenie wyrazów: proszę, dziękuję, przepraszam, nie ma problemu. Uczniowie zapisują temat do zeszytu (Wie geht es Ihnen?).

w ławkach

Nauczyciel prezentuje ilustracje towarzyszące dialogowi w części Przeczytaj. Pyta uczniów, kogo widzą na ilustracjach i o czym przypuszczalnie rozmawiają te osoby. Następnie uczniowie słuchają nagrania i weryfikują swoje przypuszczenia.

Nauczyciel, rzucając piłeczkę w stronę ucznia lub uczennicy, prosi o powtórzenie pytania: Wie geht es Ihnen? Uczniowie powtarzają pytanie i podają piłkę dalej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

miękka piłeczka,

pytanie w formie łańcuszka

Nauczyciel, korzystając z pacynki, prosi o powtórzenie magicznych słów: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają chórem za pacynką.

chór

pacynka

Nauczyciel prezentuje fragment dialogu i prosi o ułożenie wyrażeń zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

ochotnik przy tablicy

Uczniowie łączą poznane wyrażenia w pary w wersji niemieckiej i polskiej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami, następnie czytają dialog, wcielając się w rolę dorosłego i dziecka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o jej uważne obejrzenie.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia. Ochotnicy opowiadają historyjkę własnymi słowami. Nauczyciel wtrąca zręcznie niemieckie wyrażenia kluczowe (które będą ćwiczone w dalszej części lekcji, np. Bitte, nehmen Sie Platz! Bitte, die Blumen sind für Sie!). Jeśli uczniowie pominą w swoich wypowiedziach jakiś ważny fragment, nauczyciel naprowadza ich pytaniami na właściwy trop.

Uczniowie podają odpowiedzi. Słowa kluczowe są ćwiczone w formie łańcuszka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 2).

łańcuszek

Nauczyciel prezentuje fragment animacji i prosi, aby uczniowie zaznaczyli, która z podanych osób wypowiedziała dany tekst (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

w ławkach

Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Nauczyciel prosi o przepisanie wyrażeń z kolejnego zadania do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

Faza podsumowująca

Nauczyciel, trzymając pacynkę, powtarza pytanie: Wie geht es Ihnen? Chętni uczniowie podchodzą do nauczyciela, który wręcza im pacynkę. Teraz uczniowie zadają pytanie nauczycielowi o samopoczucie, używając przy tym pacynki.

plenum

15 min

na dywanie, pacynka

Nauczyciel prosi o wykonanie kolejnego zadania. Uczniowie przyglądają się sytuacjom przedstawionym na ilustracjach i proponują jako odpowiedź jedno z magicznych słów poznanych na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5).

praca w parach

w ławkach

Nauczyciel zachęca do zabawy w pantomimę. Uczniowie mają czas na przygotowanie scenki, w której będzie oddany sens jednego z wybranych wyrażeń: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem.

praca w grupach (4 osoby)

zabawa w pantomimę

Chętni uczniowie prezentują scenkę, klasa wraz z nauczycielem odgaduje, o jakie wyrażenie chodzi.

plenum

prezentacja scenek

Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje wierszyk, który zachęca uczniów do częstego używania zwrotów grzecznościowych: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

plenum

na dywanie, pacynka

Nauczyciel wraz z pacynką dziękuje za pracę i żegna uczniów.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie: Hallo, Kinder! Wie geht es euch? Po chwili nauczyciel prezentuje pacynkę, która zmienionym głosem zadaje pytanie nauczycielowi: Wie geht es Ihnen? Nauczyciel odpowiada pacynce.

plenum

15 min

pacynka

Nauczyciel prosi uczniów o przetłumaczenie scenki z pacynką.

Uczniowie podają swoje sugestie.

na dywanie

Nauczyciel określa cel lekcji, podkreśla wagę pytania: Jak się pan/pani czuje? oraz znaczenie wyrazów: proszę, dziękuję, przepraszam, nie ma problemu. Uczniowie zapisują temat do zeszytu (Wie geht es Ihnen?).

w ławkach

Nauczyciel prezentuje ilustracje towarzyszące dialogowi w części Przeczytaj. Pyta uczniów, kogo widzą na ilustracjach i o czym przypuszczalnie rozmawiają te osoby. Następnie uczniowie słuchają nagrania i weryfikują swoje przypuszczenia.

Nauczyciel, rzucając piłeczkę w stronę ucznia lub uczennicy, prosi o powtórzenie pytania: Wie geht es Ihnen? Uczniowie powtarzają pytanie i podają piłkę dalej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

miękka piłeczka,

pytanie w formie łańcuszka

Nauczyciel, korzystając z pacynki, prosi o powtórzenie magicznych słów: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają chórem za pacynką.

chór

pacynka

Nauczyciel prezentuje fragment dialogu i prosi o ułożenie wyrażeń zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

ochotnik przy tablicy

Uczniowie łączą poznane wyrażenia w pary w wersji niemieckiej i polskiej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami, następnie czytają dialog, wcielając się w rolę dorosłego i dziecka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o jej uważne obejrzenie.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia. Ochotnicy opowiadają historyjkę własnymi słowami. Nauczyciel wtrąca zręcznie niemieckie wyrażenia kluczowe (które będą ćwiczone w dalszej części lekcji, np. Bitte, nehmen Sie Platz! Bitte, die Blumen sind für Sie!). Jeśli uczniowie pominą w swoich wypowiedziach jakiś ważny fragment, nauczyciel naprowadza ich pytaniami na właściwy trop.

Uczniowie podają odpowiedzi. Słowa kluczowe są ćwiczone w formie łańcuszka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 2).

łańcuszek

Nauczyciel prezentuje fragment animacji i prosi, aby uczniowie zaznaczyli, która z podanych osób wypowiedziała dany tekst (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

w ławkach

Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Nauczyciel prosi o przepisanie wyrażeń z kolejnego zadania do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

Faza podsumowująca

Nauczyciel, trzymając pacynkę, powtarza pytanie: Wie geht es Ihnen? Chętni uczniowie podchodzą do nauczyciela, który wręcza im pacynkę. Teraz uczniowie zadają pytanie nauczycielowi o samopoczucie, używając przy tym pacynki.

plenum

15 min

na dywanie, pacynka

Nauczyciel prosi o wykonanie kolejnego zadania. Uczniowie przyglądają się sytuacjom przedstawionym na ilustracjach i proponują jako odpowiedź jedno z magicznych słów poznanych na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5).

praca w parach

w ławkach

Nauczyciel zachęca do zabawy w pantomimę. Uczniowie mają czas na przygotowanie scenki, w której będzie oddany sens jednego z wybranych wyrażeń: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem.

praca w grupach (4 osoby)

zabawa w pantomimę

Chętni uczniowie prezentują scenkę, klasa wraz z nauczycielem odgaduje, o jakie wyrażenie chodzi.

plenum

prezentacja scenek

Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje wierszyk, który zachęca uczniów do częstego używania zwrotów grzecznościowych: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).

plenum

na dywanie, pacynka

Nauczyciel wraz z pacynką dziękuje za pracę i żegna uczniów.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec