Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.1.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Wie geht es Ihnen? / Co u pani (pana) słychać?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy: A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o samopoczuciu i pytania o samopoczucie innych oraz wyrażania prośby, podziękowania i przeprosin
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie: Hallo, Kinder! Wie geht es euch? Po chwili nauczyciel prezentuje pacynkę, która zmienionym głosem zadaje pytanie nauczycielowi: Wie geht es Ihnen? Nauczyciel odpowiada pacynce. | plenum | 15 min | pacynka |
Nauczyciel prosi uczniów o przetłumaczenie scenki z pacynką. Uczniowie podają swoje sugestie. | na dywanie | ||
Nauczyciel określa cel lekcji, podkreśla wagę pytania: Jak się pan/pani czuje? oraz znaczenie wyrazów: proszę, dziękuję, przepraszam, nie ma problemu. Uczniowie zapisują temat do zeszytu (Wie geht es Ihnen?). | w ławkach | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje towarzyszące dialogowi w części Przeczytaj. Pyta uczniów, kogo widzą na ilustracjach i o czym przypuszczalnie rozmawiają te osoby. Następnie uczniowie słuchają nagrania i weryfikują swoje przypuszczenia. | |||
Nauczyciel, rzucając piłeczkę w stronę ucznia lub uczennicy, prosi o powtórzenie pytania: Wie geht es Ihnen? Uczniowie powtarzają pytanie i podają piłkę dalej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | miękka piłeczka, pytanie w formie łańcuszka | ||
Nauczyciel, korzystając z pacynki, prosi o powtórzenie magicznych słów: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają chórem za pacynką. | chór | pacynka | |
Nauczyciel prezentuje fragment dialogu i prosi o ułożenie wyrażeń zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ochotnik przy tablicy | |
Uczniowie łączą poznane wyrażenia w pary w wersji niemieckiej i polskiej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami, następnie czytają dialog, wcielając się w rolę dorosłego i dziecka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o jej uważne obejrzenie. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia. Ochotnicy opowiadają historyjkę własnymi słowami. Nauczyciel wtrąca zręcznie niemieckie wyrażenia kluczowe (które będą ćwiczone w dalszej części lekcji, np. Bitte, nehmen Sie Platz! Bitte, die Blumen sind für Sie!). Jeśli uczniowie pominą w swoich wypowiedziach jakiś ważny fragment, nauczyciel naprowadza ich pytaniami na właściwy trop. | |||
Uczniowie podają odpowiedzi. Słowa kluczowe są ćwiczone w formie łańcuszka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 2). | łańcuszek | ||
Nauczyciel prezentuje fragment animacji i prosi, aby uczniowie zaznaczyli, która z podanych osób wypowiedziała dany tekst (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca indywidualna | w ławkach | |
Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | |||
Nauczyciel prosi o przepisanie wyrażeń z kolejnego zadania do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel, trzymając pacynkę, powtarza pytanie: Wie geht es Ihnen? Chętni uczniowie podchodzą do nauczyciela, który wręcza im pacynkę. Teraz uczniowie zadają pytanie nauczycielowi o samopoczucie, używając przy tym pacynki. | plenum | 15 min | na dywanie, pacynka |
Nauczyciel prosi o wykonanie kolejnego zadania. Uczniowie przyglądają się sytuacjom przedstawionym na ilustracjach i proponują jako odpowiedź jedno z magicznych słów poznanych na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5). | praca w parach | w ławkach | |
Nauczyciel zachęca do zabawy w pantomimę. Uczniowie mają czas na przygotowanie scenki, w której będzie oddany sens jednego z wybranych wyrażeń: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem. | praca w grupach (4 osoby) | zabawa w pantomimę | |
Chętni uczniowie prezentują scenkę, klasa wraz z nauczycielem odgaduje, o jakie wyrażenie chodzi. | plenum | prezentacja scenek | |
Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje wierszyk, który zachęca uczniów do częstego używania zwrotów grzecznościowych: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). | plenum | na dywanie, pacynka | |
Nauczyciel wraz z pacynką dziękuje za pracę i żegna uczniów. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie: Hallo, Kinder! Wie geht es euch? Po chwili nauczyciel prezentuje pacynkę, która zmienionym głosem zadaje pytanie nauczycielowi: Wie geht es Ihnen? Nauczyciel odpowiada pacynce.
plenum
15 min
pacynka
Nauczyciel prosi uczniów o przetłumaczenie scenki z pacynką.
Uczniowie podają swoje sugestie.
na dywanie
Nauczyciel określa cel lekcji, podkreśla wagę pytania: Jak się pan/pani czuje? oraz znaczenie wyrazów: proszę, dziękuję, przepraszam, nie ma problemu. Uczniowie zapisują temat do zeszytu (Wie geht es Ihnen?).
w ławkach
Nauczyciel prezentuje ilustracje towarzyszące dialogowi w części Przeczytaj. Pyta uczniów, kogo widzą na ilustracjach i o czym przypuszczalnie rozmawiają te osoby. Następnie uczniowie słuchają nagrania i weryfikują swoje przypuszczenia.
Nauczyciel, rzucając piłeczkę w stronę ucznia lub uczennicy, prosi o powtórzenie pytania: Wie geht es Ihnen? Uczniowie powtarzają pytanie i podają piłkę dalej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
miękka piłeczka,
pytanie w formie łańcuszka
Nauczyciel, korzystając z pacynki, prosi o powtórzenie magicznych słów: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają chórem za pacynką.
chór
pacynka
Nauczyciel prezentuje fragment dialogu i prosi o ułożenie wyrażeń zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
ochotnik przy tablicy
Uczniowie łączą poznane wyrażenia w pary w wersji niemieckiej i polskiej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca indywidualna
Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami, następnie czytają dialog, wcielając się w rolę dorosłego i dziecka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o jej uważne obejrzenie.
plenum
15 min
Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia. Ochotnicy opowiadają historyjkę własnymi słowami. Nauczyciel wtrąca zręcznie niemieckie wyrażenia kluczowe (które będą ćwiczone w dalszej części lekcji, np. Bitte, nehmen Sie Platz! Bitte, die Blumen sind für Sie!). Jeśli uczniowie pominą w swoich wypowiedziach jakiś ważny fragment, nauczyciel naprowadza ich pytaniami na właściwy trop.
Uczniowie podają odpowiedzi. Słowa kluczowe są ćwiczone w formie łańcuszka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 2).
łańcuszek
Nauczyciel prezentuje fragment animacji i prosi, aby uczniowie zaznaczyli, która z podanych osób wypowiedziała dany tekst (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca indywidualna
w ławkach
Uczniowie umieszczają właściwe podpisy na ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
Nauczyciel prosi o przepisanie wyrażeń z kolejnego zadania do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).
Faza podsumowująca
Nauczyciel, trzymając pacynkę, powtarza pytanie: Wie geht es Ihnen? Chętni uczniowie podchodzą do nauczyciela, który wręcza im pacynkę. Teraz uczniowie zadają pytanie nauczycielowi o samopoczucie, używając przy tym pacynki.
plenum
15 min
na dywanie, pacynka
Nauczyciel prosi o wykonanie kolejnego zadania. Uczniowie przyglądają się sytuacjom przedstawionym na ilustracjach i proponują jako odpowiedź jedno z magicznych słów poznanych na lekcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3, 4, 5).
praca w parach
w ławkach
Nauczyciel zachęca do zabawy w pantomimę. Uczniowie mają czas na przygotowanie scenki, w której będzie oddany sens jednego z wybranych wyrażeń: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem.
praca w grupach (4 osoby)
zabawa w pantomimę
Chętni uczniowie prezentują scenkę, klasa wraz z nauczycielem odgaduje, o jakie wyrażenie chodzi.
plenum
prezentacja scenek
Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje wierszyk, który zachęca uczniów do częstego używania zwrotów grzecznościowych: bitte, danke, Entschuldigung, kein Problem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6).
plenum
na dywanie, pacynka
Nauczyciel wraz z pacynką dziękuje za pracę i żegna uczniów.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0