Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tworzenie i modyfikacja stylu tabeli w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Utworzysz nowy styl tabeli.
Zmodyfikujesz niestandardowe style tabel.
Zastosujesz nowy styl tabeli na podstawie istniejącego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tworzenie i modyfikacja stylu tabeli w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz ustalenie z uczniami kryteriów sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z pozostałymi sekcjami. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytanie na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Młodzież odpowiada na te pytania, tym samym utrwala wiedzę nabytą w tej części materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film oraz zapoznają się z informacjami jak utworzyć taki styl tabeli, który można wykorzystać przy innych tabelach w skoroszycie.
Uczniowie zapoznają się z materiałami przedstawionymi w sekcji „Samouczek II”. Analizują w jaki sposób modyfikować niestandardowy styl tabeli oraz w jak sprawić by wszystkie nowe tabele w skoroszycie były automatycznie formatowane określonym stylem tabeli.
Uczniowie zapoznają się z filmem z sekcji „Samouczek III”, który pokazuje sposób w jaki sposób bez tworzenia nowego stylu tabeli wykorzystać istniejący styl tabeli i nieco go zmodyfikować.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pracę domową w podziale na grupy.
- Grupa I - tworzy własny styl tabeli w odcieniach zieleni.
- Grupa II - tworzy własny styl tabeli w odcieniach koloru pomarańczowego.
- Grupa IIIw przypadku pracy z programem Microsoft Excel: modyfikuje styl tabeli
Ciemnoszary, Styl tabeli - ciemny 1
, aby wyglądał jakBiały, Styl tabeli - jasny 1
;w przypadku pracy z programem LibreOffice Calc: modyfikuje styl tabeli
Domyślny
, aby wyglądał jakElegancki
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału dla uczniów pracujących w MS Excel.