Autor: GroMar.eu

Przedmiot: Informatyka

Temat: Tworzenie i modyfikacja stylu tabeli w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Utworzysz nowy styl tabeli.

  • Zmodyfikujesz niestandardowe style tabel.

  • Zastosujesz nowy styl tabeli na podstawie istniejącego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tworzenie i modyfikacja stylu tabeli w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu zajęć oraz ustalenie z uczniami kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie zapoznają się z pozostałymi sekcjami. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytanie na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Młodzież odpowiada na te pytania, tym samym utrwala wiedzę nabytą w tej części materiału.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film oraz zapoznają się z informacjami jak utworzyć taki styl tabeli, który można wykorzystać przy innych tabelach w skoroszycie.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałami przedstawionymi w sekcji „Samouczek II”. Analizują w jaki sposób modyfikować niestandardowy styl tabeli oraz w jak sprawić by wszystkie nowe tabele w skoroszycie były automatycznie formatowane określonym stylem tabeli.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem z sekcji „Samouczek III”, który pokazuje sposób w jaki sposób bez tworzenia nowego stylu tabeli wykorzystać istniejący styl tabeli i nieco go zmodyfikować.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pracę domową w podziale na grupy.
    - Grupa I - tworzy własny styl tabeli w odcieniach zieleni.
    - Grupa II - tworzy własny styl tabeli w odcieniach koloru pomarańczowego.
    - Grupa III

    • w przypadku pracy z programem Microsoft Excel: modyfikuje styl tabeli Ciemnoszary, Styl tabeli - ciemny 1, aby wyglądał jak Biały, Styl tabeli - jasny 1;

    • w przypadku pracy z programem LibreOffice Calc: modyfikuje styl tabeli Domyślny, aby wyglądał jak Elegancki

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału dla uczniów pracujących w MS Excel.