Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Przemiany promieniotwórcze – zapis równań
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego; liceum, technikum – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych;.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawi równania reakcji rozpadów alfa, beta i gamma;
określi zmiany liczby atomowej i liczby masowej podczas przemiany promieniotwórczej;
proponuje ścieżki reakcji promieniotwórczych w celu otrzymania konkretnego pierwiastka.
Strategie dydaktyczne:
asocjacyjna;
badawcza.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
eksperyment;
dyskusja problemowa;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Na jakiej zasadzie działały pierwsze czujniki dymu, które zawierały pierwiastki promieniotwórcze, np. pluton, ameryk?, Czy były one niebezpieczne dla zdrowia?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia przemiana promieniotwórcza.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy zadaniowe. zadaniem uczniów jest scharakteryzowanie poszczególnych rodzajów promieniowania, wskazanie zastosowania tych przemian, schematyczne przedstawienie przemian:
I grupa – promieniowanie alfa;
II grupa – promieniowanie beta plus;
III grupa – promieniowanie beta minus;
IV grupa – promieniowanie gamma. Po ustalonym czasie pracy chętni uczniowie omawiają istotę każdego rodzaju promieniowania i zapisują na tablicy schematyczne przemiany tych promieniowań. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne niezrozumiałe kwestie. Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej i skonfrontowanie pojęcia przemiana promieniotwórcza z wypowiedziami uczniów poszczególnych grup.
Nauczyciel przeprowadza w formie pokazu eksperyment „Przenikalność promieniowania jonizującego: alfa, beta i gamma przez różne materiały” - instrukcja do doświadczenia nr 1 w materiałach pomocniczych (jeżeli posiada wskazane substancje). Zamiennie nauczyciel może też wykorzystać i wyświetlić na tablicy multimedialnej pokaz doświadczenia (link w materiałach pomocniczych).
Uczniowie pracują z symulacją interaktywną – ćwiczenie zapisu równań naturalnych przemian promieniotwórczych – praca w parach.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, co zdaniem uczniów mogło być powodem, tego że niektóre pierwiastki ulegają rozpadowi alfa, a niektóre beta.
Uczniowie zapisują równania przemian promieniotwórczych izotopów wskazanych przez nauczyciela, w zeszytach, a następnie chętni uczniowie na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa: Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując samodzielnie ćwiczenia zawarte w e‑materiale w zakładce „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub i podczas podsumowania materiału.
Materiały pomocnicze:
Doświadczenie nr 1: „Przenikalność promieniowania jonizującego: alfa, beta i gamma przez różne materiały”
Sprzęt laboratoryjny i materiały: penseta, kartka papieru, płytka aluminiowa, licznik Geigera‑Mulera, szalka Petriego, cegła ołowiana.
Odczynniki chemiczne: pluton‑239 (źródło cząstek alfa), KCl (źródło cząstek beta), izotop sodu – Indeks górny 2222Na (źródło cząstek gamma).
Instrukcja:
Na krążek z plutonu‑239 postaw licznik Geigera‑Mulera i obserwuj zmiany. Następnie licznik odstaw na bok, połóż kartkę papieru na krążek plutonu‑239, a następnie postaw znów licznik na kartkę i pluton‑239. Obserwuj zmiany i porównaj z wynikiem poprzednim. Krążek plutony powinien być przechowywany w styropianowym opakowaniu.
Na szalkę Petriego z KCl postaw licznik Geigera‑Mulera i obserwuj zmiany. Następnie licznik odstaw na bok, połóż kartkę na szalkę Petriego,a następnie postaw znów licznik na kartkę i szalkę z KCl. Obserwuj zmiany i porównaj z wynikiem poprzednim. Odstaw licznik a na kartkę papieru połóż płytkę aluminiową, a na nią licznik. Obserwuj zmiany i porównaj z wynikiem poprzednim.
Izotop sodu Indeks górny 2222Na powinien być umieszczony w plastikowym pudełku (pudełko powinno być przechowywane w obudowie ołowianej). Na to pudełko postaw licznik Geigera‑Mulera i obserwuj zmiany. Następnie powtórz czynności z kartką papieru i płytką aluminiową, jak w pkt. 2. Obserwuj zmiany i porównaj wyniki. Następnie na pudełku z izotopem sodu połóż cegłę ołowianą, a na nią licznik i obserwuj zmiany, porównaj wyniki.
Uwaga: Zasady bezpieczeństwa pracy z substancjami emitującymi promieniowanie jonizujące reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1968 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy stosowaniu promieniowania jonizującego.
Dla zachowania bezpieczeństwa nauczyciel może wyświetlić pokaz doświadczenia powyższego z wykorzystaniem linku: https://www.youtube.com/watch?v=TQDIKL8jOTs
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Które z promieni jest najbardziej przenikliwe?
Gdzie mają zastosowanie cząstki alfa?