Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑wiecznym państwie polskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie „społeczeństwo obywatelskie”;
przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego na ziemiach polskich;
charakteryzuje etapy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce XX wieku;
podaje przykłady działania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce XX wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza tekstu literackiego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na ostatnich zajęciach lekcyjnych nauczyciel poprosił, by każdy przygotował trzy przykłady funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce XX wieku.
2. Przedstawienie tematu i omówienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Burza mózgów – zespół klasowy próbuje zdefiniować pojęcie „społeczeństwo obywatelskie”. Przedstawiane propozycje są zapisywane na tablicy jako element notatki z zajęć lekcyjnych.
2. Na podstawie posiadanej wiedzy uczniowie ustalają, jaka była geneza społeczeństwa obywatelskiego i kiedy to zjawisko aktywności obywatelskiej zawitało do Polski.
3. Wspólna analiza propozycji przykładów funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce XX wieku. Kolejno cały zespół klasowy podaje wyszukane w domu przykłady społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Porównanie ich z propozycjami znajdującymi się na linii chronologicznej, będącej multimedium bazowym do lekcji. Istnieje możliwość jego uzupełnienia o propozycje uczniów. Wskazanie etapów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
4. Wspólne omówienie cech społeczeństwa obywatelskiego.
Faza podsumowująca
1. Wspólne ustalenie, jakie jest znaczenie społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i na świecie.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
K. Podemski, Społeczeństwo obywatelskie w Polsce 25 lat po wielkiej zmianie, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2014, R. LXXVI, z. 2.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linia chronologiczna może zostać wykorzystana do lekcji powtórzeniowej o społeczeństwie obywatelskim w Polsce.