Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie poziomu rozwoju przemysłu na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
1) na wybranych przykładach wykazuje różnice między czynnikami lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii oraz wyjaśnia zmiany znaczenia tych czynników w procesie rozwoju cywilizacyjnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zróżnicowanie poziomu rozwoju przemysłu na świecie na przestrzeni lat i wyjaśnia jego przyczyny,
wskazuje kraje najbardziej i najsłabiej rozwinięte pod względem wielkości produkcji przemysłowej,
wyjaśnia, czym są okręgi surowcowe, transportowe, wielkomiejskie oraz technopolie i wskazuje przykłady na mapie,
omawia zróżnicowanie wielkości produkcji ważniejszych wyrobów przemysłowych na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa polityczna świata, zeszyt
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzajów przemysłu i etapów jego rozwoju. Uczniowie zastanawiają się, jakie czynniki wpływają na stopień rozwoju przemysłu w danym państwie lub regionie. Wyjaśniają, czym są okręgi surowcowe, transportowe, wielkomiejskie oraz technopolie, wskazują przykłady na mapie świata.
Nauczyciel we wspólnej dyskusji omawia z uczniami uwarunkowania rozwoju przemysłu na świecie oraz rozmawia na temat różnic w rozwoju przemysłu w różnych regionach. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, jak różnią się od siebie poszczególne regiony, kraje i kontynenty pod względem poziomu rozwoju przemysłu. Uczniowie wskazują na mapie najbardziej i najsłabiej rozwinięte pod względem wielkości produkcji przemysłowej kraje.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na pary lub małe zespoły (w zależności od wielkości klasy). Każdemu zespołowi zostaje przydzielony jeden kontynent; korzystając z grafiki interaktywnej, uczniowie przedstawiają dane na temat produkcji przemysłowej na danym kontynencie. Poszczególne zespoły prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy, pozostali uczniowie wykonują notatki. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wnioskowania.
Uczniowie ponownie pracują z grafiką interaktywną, tym razem zespoły otrzymują zadanie wyciągnięcia wniosków dotyczących trzech zagadnień – produkcja przemysłowa, górnictwo i wydobycie, przetwórstwo przemysłowe. Uczniowie, którzy opracowali jeden temat, prezentują swoje spostrzeżenia pozostałym uczniom. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania. Istotne jest, aby uczniowie przekazywali zdobytą wiedzę innym. Nauczyciel pełni funkcję moderatora.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, scharakteryzuj zmiany znaczenia czynników lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii w procesie rozwoju cywilizacyjnego (praca pisemna).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących przemysłu (zakres podstawowy: IX. 1, XI. 1, XI. 2; zakres rozszerzony: XI. 2).