Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.1.4
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Deutschland: Land der Singles?/Niemcy: kraj singli?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zalet i wad bycia singlem oraz szukania partnera/partnerki przez Internet.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
charakteryzuje życie singli;
wypowiada się na temat poszukiwania partnera w internecie;
opisuje historię związku dwojga ludzi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje w oparciu o autentyczne materiały językowe;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie notatek, zaznaczanie, podkreślanie kolorem;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
współpraca z innymi osobami;
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym oraz audio;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
rysunki: walizki, kosza, białej plamy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie otwierające i prosi uczniów, aby odpowiedzieli na pytania:
Wer ist die Frau?
Wohin fährt sie? (Was will sie dort machen?)
Mit wem reist sie?
Wie fühlt sich die Frau?
Nauczyciel zapisuje przypuszczenia uczniów na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst „Singleleben – pro und kontra” i oceniają, czy Toni i Katrina są zadowoleni z życia w pojedynkę (praca indywidualna). Następnie uczniowie wykonują Übung 1 (praca w parach).
Uczniowie, pracując w grupach 3‑osobowych, znajdują w wypowiedziach Toniego i Katriny pozytywne i negatywne strony życia w pojedynkę. Informacje zostają zapisane i zaprezentowane na forum. Uczniowie dodają informację od siebie na ten temat i dopisują na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z Plikiem Audio, słuchają tekstu, notują informacje dotyczące wypowiadających się osób. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest sformułowanie czterech pytań na temat każdej osoby, o której była mowa w Pliku audio. Następnie każda grupa prezentuje na forum swoje pytania. Ten zespół, który najszybciej poda właściwą odpowiedź, otrzymuje punkt. Każda grupa otrzymuje również punkt za właściwie sformułowane pytanie. Nauczyciel zapisuje na tablicy ułożone pytania, na bieżąco korygując błędy.
Następnie uczniowie w utworzonych grupach rozwiązują zadania do Pliku audio.
Wykorzystując zebrane wcześniej słownictwo, uczniowie w grupach opisują historię związku Tobiasza i Eleny (ich zdjęcie znajduje się w Übung 3 w sekcji Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Po zakończonej pracy grupy wymieniają się opowiadaniami i po ich przeczytaniu zapisują na karteczce samoprzylepnej propozycję zatytułowania opowiadania. Spośród wszystkich propozycji autorzy opowiadań wybierają tytuł, który ich zdaniem jest najodpowiedniejszy. Nauczyciel zawiesza opowiadania na gazetce tematecznej lub w innym miejscu w klasie, tak aby inni uczniowie mogli zapoznać się z twórczością koleżanek i kolegów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w formie łańcuszka wypowiedzi odpowiedzieli na pytanie: „Co sądzisz na temat poszukiwania partnera/partnerki w Internecie?“. Uczniowie mogą również zapisać swoje wypowiedzi w formie notatki i zaprezentować koleżankom i kolegom.
Nauczyciel w ramach ewaluacji lekcji zawiesza na tablicy 3 kartki, na jednej z nich narysowany jest kosz, na drugiej walizka, na trzeciej biała plama. Obok walizki uczniowie zapisują to, co wynieśli z pracy na lekcji, co do nich szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co im się przyda w przyszłości. Obok kosza wpisują odpowiedź na pytanie: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy – „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczestnicy wypełniają krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami.
Praca domowa
Uczniowie wcielają się w rolę redaktora w czasopiśmie dla młodzieży i odpowiadają na list czytelniczki. Uczniowie mogą również poszukać w dostępnych źródłach wiedzy informacji dotyczących życia singli w Polsce i porównać z informacjami dotyczącymi singli w Niemczech.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: „Wo finden sich die Paare?” i tworzą listę miejsc, w których można poznać nowe, potencjalnie bliskie osoby;
w trakcie lekcji: na podstawie tekstu do słuchania uczniowie tworzą listę argumentów za i przeciw wykorzystywaniu Internetu jako jedynego źródła informacji o nowo poznanych osobach;
po lekcji: na podstawie słownictwa z tekstu stworzenie krótkiej wypowiedzi – przestrogi o zagrożeniach związanych z nadmierną ufnością wobec internetowych propozycji spotkań i randek.
Wykaz źródeł:
Statistiken zum Thema Singles, de.statista.com.