Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Play Football! / Zagrajmy w piłkę!

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.5, III.1, III.4, III.6, V.2, V.6, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportem i piłką nożną.

  2. Uczeń potrafi opisać, co dzieje się na boisku piłkarskim.

  3. Uczeń potrafi scharakteryzować, na czym polega pozycja obrońcy, bramkarza, napastnika i sędziego w piłce nożnej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje umiejętność rozmawiania z rówieśnikami o sporcie.

  2. Uczeń kształtuje świadomość pozytywnego wpływu sportów zespołowych na własne poczucie wartości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Przed lekcją uczniowie przygotowują zdjęcie ulubionego sportowca (niekoniecznie piłkarza) i krótki opis: This is X. I like him/her the most, because…

  2. Chętni uczniowie na początku lekcji prezentują informacje o swoich idolach, a następnie reszta zespołu w parach robi to samo. Nauczyciel zapisuje nazwiska ulubionych sportowców na tablicy.

  3. Nauczyciel wyświetla zdjęcie bramkarza (Przeczytaj) i mówi: Today we will talk about football. Do you play football? Do you like it? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst o piłce nożnej i samodzielnie wybierają właściwy tytuł w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają propozycje na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Chętni odczytują zdania na forum klasy. Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie, pracując w parach, ćwiczą literowanie i pisownię wyrażeń związanych z piłką nożną. Jeden uczeń literuje dane słowo, a partner stara się poprawnie je zapisać. Następnie zamieniają się rolami.

  4. Uczniowie uzupełniają na tablicy multimedialnej Exercise 4 (Przeczytaj).

  5. Uczniowie rozmawiają w parach, odpowiadając na pytania: 

  • Would you like to play football?

  • If not, what other sport would you like to be good at?

Nauczyciel podaje uczniom potrzebne słownictwo.

  1. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie opisują zdjęcie Why do you like football? i rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  2. Korzystając z informacji zawartych w prezentacji multimedialnej, uczniowie samodzielnie porządkują wyrażenia w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie w parach wybierają odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna), po czym słuchają nagrań do prezentacji i sprawdzają odpowiedzi.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). W parach układają zdania z wyrazami z ćwiczenia i odczytują je na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an e‑mail about what you do on the pitch to a friend from England. In the e‑mail:

  • write about your position and the tasks you have;

  • tell your friend about the team you play for;

  • explain why you love football.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji uczniowie rozmawiają w parach na temat: Imagine you play on the position of goalkeeper, defender, or forward. Describe what you do. Na koniec ochotnicy opisują zadania zawodnika grającego na danej pozycji na forum klasy.