Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Cykle rozwojowe grzybów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zdefiniujesz pojęcie cykl rozwojowy grzybów.
Na podstawie schematów, scharakteryzujesz kolejne etapy cykli rozwojowych grzybów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, których zadaniem będzie przygotowanie prezentacji (na podstawie e‑materiału oraz dodatkowych źródeł) na następujące tematy:
– grupa I – cykl rozwojowy sprzężniaków;
– grupa II – cykl rozwojowy workowców;
– grupa III – cykl rozwojowy podstawczaków.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji oraz przybliża jej przebieg.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Nauczyciel z całą klasą wybiera najlepszą prezentację, tzn. taką, która w skondensowany i poprawny sposób przedstawia informacje na temat wszystkich zagadnień.
Mapa pojęć. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy pojęć związane z tematem lekcji i na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika symulację interaktywną. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału, a następnie wspólnie rozwiązują polecenia 1 i 2 (dotyczące haplofazy, dikariofazy i diplofazy w cyklach rozwojowych sprzężniaków, workowców i podstawczaków).
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 6 i 7 (dotyczące tekstu źródłowego na temat sporyszu), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie tworzą tabelę zestawiającą informacje na temat bezpłciowego i płciowego rozmnażania sprzężniaków, workowców i podstawczaków (polecenie 3 do symulacji interaktywnej).
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 4 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulację interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.