Numer e‑materiału: 1.2.11.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Keine Angst! / Nie bój się!
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat odczuwania strachu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje wypowiedź na temat tego, że się nie boi;

  • formułuje wypowiedź na temat tego, że się boi;

  • proponuje pomoc drugiej osobie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • animacja,

    • karaoke,

    • nauka z kartami pracy,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ilustracje,

  • karta pracy,

  • puzzle,

  • nożyczki, klej.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Uczniowie mogą zaproponować inną scenerię animacji. Emma może bać się wspinaczki lub jazdy na nartach. Uczniowie rysują nową sytuację i dopasowują dialog z bieżącej animacji.

Uczniowie mogą nauczyć się na pamięć dialogu z animacji i odegrać scenkę w parach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

15 min

Uczniowie stoją w kole. Nauczyciel rzuca miękką piłkę i zadaje pytanie: Wie geht’s? Uczeń, który złapie piłkę, odpowiada na pytanie i rzuca piłkę do następnej osoby, pytając: Wie geht’s? kolejnej osobie.

miękka piłka

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje ilustracje: Emma z tatą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazki i odpowiadają na pytanie, na jaką atrakcję natknęli się Emma i jej tata.

Następuje krótka dyskusja (w języku polskim) o preferencjach uczniów, czy chodzą do parku, czy lubią zamki dmuchane itp.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto ma ochotę na zabawę na dmuchanym zamku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie ćwiczą wymowę nowych fraz, powtarzając za nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2, 3 i 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację. Uczniowie uważnie słuchają i oglądają historyjkę (e‑materiał: Animacja).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Po obejrzeniu animacji uczniowie opowiadają, o czym jest historyjka. Następnie słuchają nagrania i wybierają właściwy obrazek (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają wypowiedź Emmy (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują kartę pracy z dialogiem. Odszukują zdanie dotyczące pomocy i zaznaczają je flamastrem (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Swoje propozycje prezentują na forum klasy.

karta pracy

Uczniowie słuchają dialogu z animacji i dopowiadają brakujące fragmenty (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

plenum

karaoke

Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają pasujące do niego ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

ilustracje

Uczniowie uzupełniają wypowiedzi Czerwonego Kapturka i myśliwego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

karta pracy z ilustracją z bajki o Czerwonym Kapturku oraz zdania do uzupełnienia

nożyczki i klej

Na tablicy multimedialnej nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca, dziewczynkę i ratownika na basenie. Ochotnicy budują zdania według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Uczniowie układają puzzle i budują zdanie według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Swoje propozycje prezentują na forum klasy.

praca w parach

puzzle

Na zakończenie lekcji uczniowie podchodzą kolejno do nauczyciela i losują zdjęcie. Ich zadaniem jest wypowiedzenie zdania: Ich habe Angst lub Ich habe keine Angst – w zależności od tego, które zdanie pasuje do wylosowanej ilustracji.

plenum

zdjęcia – losowanie

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami.

plenum

15 min

Uczniowie stoją w kole. Nauczyciel rzuca miękką piłkę i zadaje pytanie: Wie geht’s? Uczeń, który złapie piłkę, odpowiada na pytanie i rzuca piłkę do następnej osoby, pytając: Wie geht’s? kolejnej osobie.

miękka piłka

Uczniowie wracają do ławek. Nauczyciel prezentuje ilustracje: Emma z tatą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazki i odpowiadają na pytanie, na jaką atrakcję natknęli się Emma i jej tata.

Następuje krótka dyskusja (w języku polskim) o preferencjach uczniów, czy chodzą do parku, czy lubią zamki dmuchane itp.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto ma ochotę na zabawę na dmuchanym zamku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie ćwiczą wymowę nowych fraz, powtarzając za nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2, 3 i 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację. Uczniowie uważnie słuchają i oglądają historyjkę (e‑materiał: Animacja).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Po obejrzeniu animacji uczniowie odpowiadają, o czym jest historyjka. Następnie słuchają nagrania i wybierają właściwy obrazek (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają wypowiedź Emmy (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują kartę pracy z dialogiem. Odszukują zdanie dotyczące pomocy i zaznaczają je flamastrem (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Swoje propozycje prezentują na forum klasy.

karta pracy

Uczniowie słuchają dialogu z animacji i dopowiadają brakujące fragmenty (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

plenum

karaoke

Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają pasujące do niego ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

ilustracje

Uczniowie uzupełniają wypowiedzi Czerwonego Kapturka i myśliwego (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

karta pracy z ilustracją z bajki o Czerwonym Kapturku oraz zdania do uzupełnienia

nożyczki i klej

Na tablicy multimedialnej nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca, dziewczynkę i ratownika na basenie. Ochotnicy budują zdania według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3 i 4).

plenum

Uczniowie układają puzzle i budują zdanie według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Swoje propozycje prezentują na forum klasy.

praca w parach

puzzle

Na zakończenie lekcji uczniowie podchodzą kolejno do nauczyciela i losują zdjęcie. Ich zadaniem jest wypowiedzenie zdania: Ich habe Angst lub Ich habe keine Angst – w zależności od tego, które zdanie pasuje do wylosowanej ilustracji.

plenum

zdjęcia – losowanie

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec