Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Znaczenie partii politycznych we współczesnym świecie.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

5) przedstawia na przykładach poszczególnych państw systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny, dwublokowy, partii dominującej, dwóch partii dominujących, rozbicia wielopartyjnego, kooperacji partii;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia znaczenie partii politycznych dla przejrzystości rywalizacji politycznej;

  • wskazuje wpływ programów partii na kształt władzy ustawodawczej i wykonawczej;

  • objaśni wpływ systemów partyjnych na kształt władzy wykonawczej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie, korzystając z materiałów umieszczonych na platformie epodreczniki.pl oraz innych dostępnych źródeł, przygotowują informacje na temat systemów partyjnych i ich wpływu na kształt władzy wykonawczej w państwach demokratycznych.

Faza wstępna

1. Burza mózgów – przypomnienie pojęć: „pluralizm polityczny”, „system partyjny”, „system wyborczy”. Wybrana osoba zapisuje na tablicy najistotniejsze informacje.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

3. Praca z filmem. Po emisji materiału: „Partie polityczne w perspektywie historycznej” uczniowie dyskutują na temat genezy tworzenia się partii politycznych w państwach europejskich.

Faza realizacyjna

1. Podział zespołu klasowego na cztery grupy. Każda z nich opracowuje informacje na temat jednego z modeli systemów demokratycznych z zaznaczeniem, jaki wpływ na władzę wykonawczą ma system partyjny.

2. Każda z grup prezentuje swoją pracę na forum klasy. Na tablicy zostaje wykonana tabela, która prezentuje i porównuje różne modele demokracji przedstawicielskiej, wypisane zostają cechy partii politycznych oraz ich wpływ na kompetencje i możliwości funkcjonowania władzy wykonawczej.

3. Dyskusja na temat: „Czy liczba i program partii politycznych ma wpływ na reprezentatywności i możliwości sprawnego funkcjonowania władzy wykonawczej?”. Uczniowie wypowiadają i uzasadniają swoje opinie. Podsumowanie dyskusji przez chętne osoby.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film 2”. Następnie dyskutują o reakcjach partii systemowych na wzrost znaczenia partii ultraprawicowych.

2. Nauczyciel ocenia pracę grup na zajęciach i udziela informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie samodzielnie uzupełniają ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Łukasz Tomczak, Partie polityczne. Struktury, programy, kampanie, Wrocław 2014.

Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne, Warszawa 2006.

Beata Kosowska‑Gąstoł, Prawna instytucjonalizacja partii politycznych na poziomie europejskim, „Studia Europejskie” t. 3, 2005.

Marzena Ostrowska, Partia Demokratyczna USA, wiekdwudziesty.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą zostać wykorzystane podczas lekcji powtórkowej dotyczącej systemów partyjnych.