Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Znaczenie partii politycznych we współczesnym świecie.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
5) przedstawia na przykładach poszczególnych państw systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny, dwublokowy, partii dominującej, dwóch partii dominujących, rozbicia wielopartyjnego, kooperacji partii;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia znaczenie partii politycznych dla przejrzystości rywalizacji politycznej;
wskazuje wpływ programów partii na kształt władzy ustawodawczej i wykonawczej;
objaśni wpływ systemów partyjnych na kształt władzy wykonawczej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie, korzystając z materiałów umieszczonych na platformie epodreczniki.pl oraz innych dostępnych źródeł, przygotowują informacje na temat systemów partyjnych i ich wpływu na kształt władzy wykonawczej w państwach demokratycznych.
Faza wstępna
1. Burza mózgów – przypomnienie pojęć: „pluralizm polityczny”, „system partyjny”, „system wyborczy”. Wybrana osoba zapisuje na tablicy najistotniejsze informacje.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Praca z filmem. Po emisji materiału: „Partie polityczne w perspektywie historycznej” uczniowie dyskutują na temat genezy tworzenia się partii politycznych w państwach europejskich.
Faza realizacyjna
1. Podział zespołu klasowego na cztery grupy. Każda z nich opracowuje informacje na temat jednego z modeli systemów demokratycznych z zaznaczeniem, jaki wpływ na władzę wykonawczą ma system partyjny.
2. Każda z grup prezentuje swoją pracę na forum klasy. Na tablicy zostaje wykonana tabela, która prezentuje i porównuje różne modele demokracji przedstawicielskiej, wypisane zostają cechy partii politycznych oraz ich wpływ na kompetencje i możliwości funkcjonowania władzy wykonawczej.
3. Dyskusja na temat: „Czy liczba i program partii politycznych ma wpływ na reprezentatywności i możliwości sprawnego funkcjonowania władzy wykonawczej?”. Uczniowie wypowiadają i uzasadniają swoje opinie. Podsumowanie dyskusji przez chętne osoby.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film 2”. Następnie dyskutują o reakcjach partii systemowych na wzrost znaczenia partii ultraprawicowych.
2. Nauczyciel ocenia pracę grup na zajęciach i udziela informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie samodzielnie uzupełniają ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Łukasz Tomczak, Partie polityczne. Struktury, programy, kampanie, Wrocław 2014.
Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne, Warszawa 2006.
Beata Kosowska‑Gąstoł, Prawna instytucjonalizacja partii politycznych na poziomie europejskim, „Studia Europejskie” t. 3, 2005.
Marzena Ostrowska, Partia Demokratyczna USA, wiekdwudziesty.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą zostać wykorzystane podczas lekcji powtórkowej dotyczącej systemów partyjnych.