Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Places Where We Do Sports / Miejsca, w których uprawiamy sporty
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5, V.7
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportem i miejscami uprawiania sportu.
Uczeń potrafi opisać, gdzie uprawia się różne sporty.
Uczeń potrafi opisać, jakie udogodnienia znajdują się w ośrodku sportowym.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sportu.
Uczeń poszerza wiedzę na temat rodzajów aktywności sportowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie stadionu z e‑materiału i pyta uczniów:
Have you ever been to a stadium?
What sports can you do in a stadium?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel na bieżąco dostarcza uczniom potrzebnego słownictwa.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie czytają tekst Let’s Visit a Stadium! i porządkują elementy w Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę. Dodatkowo nauczyciel może zapytać, w których wymienionych w tekście miejscach mieli okazję być: Have you been to any of the places mentioned in the text? What did you do there?
Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie układają puzzle w Exercise 4 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytania otwarte w ćwiczeniu. Następnie chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają w parach. Każdy z uczniów stara się odtworzyć jak najwięcej informacji z tekstu.
Uczniowie podkreślają w tekście (Przeczytaj) nazwy miejsc związanych ze sportem i ćwiczą wymowę, powtarzając słowa za nagraniami ze słownika. Dodatkowo w parach ćwiczą pisownię i literowanie wyrazów z tekstu: jedna osoba podaje słowo (nazwę miejsca uprawiania sportu), a druga je zapisuje i literuje.
W ramach przygotowania do pracy z nagraniem opisują ilustrację Visit a sports centre to try many different sports i odpowiadają na pytania: Do you visit any sports centre? What do you do there? Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają.
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Plik audio) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają ustnie na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Wykorzystują słownictwo z wcześniejszych etapów lekcji:
What sports can you do on a/an:
ski slope?
track field?
ice rink?
football pitch?
cricket court?
baseball field?
Na koniec relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about your town’s sports centre to a friend from England. In the email:
describe the facilities;
explain what you can do in them;
write which one you like to use the most and why.
Your answer shouldn’t be longer than 50 words. Sign as XYZ.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W fazie podsumowującej lekcji lub w ramach pracy domowej uczniowie tworzą w parach mapę pojęć ze słownictwem z nagrania (Plik audio).