Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Places Where We Do Sports / Miejsca, w których uprawiamy sporty

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportem i miejscami uprawiania sportu.

  2. Uczeń potrafi opisać, gdzie uprawia się różne sporty.

  3. Uczeń potrafi opisać, jakie udogodnienia znajdują się w ośrodku sportowym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sportu.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat rodzajów aktywności sportowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie stadionu z e‑materiału i pyta uczniów:

  • Have you ever been to a stadium?

  • What sports can you do in a stadium?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel na bieżąco dostarcza uczniom potrzebnego słownictwa.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie czytają tekst Let’s Visit a Stadium! i porządkują elementy w Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę. Dodatkowo nauczyciel może zapytać, w których wymienionych w tekście miejscach mieli okazję być: Have you been to any of the places mentioned in the text? What did you do there?

  2. Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie układają puzzle w Exercise 4 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytania otwarte w ćwiczeniu. Następnie chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach. Każdy z uczniów stara się odtworzyć jak najwięcej informacji z tekstu.

  5. Uczniowie podkreślają w tekście (Przeczytaj) nazwy miejsc związanych ze sportem i ćwiczą wymowę, powtarzając słowa za nagraniami ze słownika. Dodatkowo w parach ćwiczą pisownię i literowanie wyrazów z tekstu: jedna osoba podaje słowo (nazwę miejsca uprawiania sportu), a druga je zapisuje i literuje.

  6. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem opisują ilustrację Visit a sports centre to try many different sports i odpowiadają na pytania: Do you visit any sports centre? What do you do there? Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

  7. Uczniowie słuchają nagrania, a następnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają.

  9. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Plik audio) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają ustnie na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Wykorzystują słownictwo z wcześniejszych etapów lekcji:

What sports can you do on a/an:

  • ski slope?

  • track field?

  • ice rink?

  • football pitch?

  • cricket court?

  • baseball field?

Na koniec relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about your town’s sports centre to a friend from England. In the email:

  • describe the facilities;

  • explain what you can do in them;

  • write which one you like to use the most and why.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words. Sign as XYZ.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji lub w ramach pracy domowej uczniowie tworzą w parach mapę pojęć ze słownictwem z nagrania (Plik audio).