Numer e‑materiału: 1.1.11.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Augen, Ohren, Nase … / Oczy, uszy, nos…
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania części ciała odpowiedzialnych za zmysły i informowania, do czego służą zmysły

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa części ciała, dzięki którym widzimy, słyszymy, czujemy smak, zapach i dotyk;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co może dzięki zmysłom.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • uczy się przez zabawę;

  • poznaje wierszyk z innego kręgu kulturowego;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • zapamiętywanie przez działanie;

  • powtarzanie wyrazów;

  • używanie obrazu i dźwięku.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • Total Physical Response (TPR, reagowanie całym ciałem);

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z plikiem audio (wiersz);

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • zabawy z rekwizytami;

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca w grupach;

    • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • rekwizyty (perfumy, kawałki owoców, pluszowa zabawka, lalka, klocki, samochodzik, kredki, instrumenty muzyczne, kolorowe skarpetki, woreczki zapachowe, worek, pojemniczki z ziarnami i piaskiem);

  • kartki A4, kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wiersz)

Wiersz można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub do powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke. Mogą też nauczyć się wiersza na pamięć i wziąć udział w konkursie recytatorskim.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia uczniom temat oraz cele lekcji. Opowiada uczniom, co to są zmysły, do czego służą i w jaki sposób je odczuwamy. Następnie prezentuje rekwizyty lub czynności związane ze zmysłami, np. uwalnia zapach perfum, pokazuje talerz z kawałkami owoców, wskazuje na oczy, przytula pluszowego misia, gra na tamburynie. Uczniowie odgadują, o jakie zmysły chodzi.

plenum

15 min

rekwizyty (perfumy, talerz z kawałkami owoców, pluszowa zabawka, tamburyno)

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Linę (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie nazywają w języku polskim części ciała, które wskazuje Lina. Następnie nauczyciel odtwarza nagrania wypowiedzi Liny dołączone do każdego obrazka. Uczniowie powtarzają, wskazując na sobie daną część ciała.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła. Wypowiada – najpierw powoli, a potem coraz szybciej – wyrazy w języku niemieckim: die Augen, die Ohren, die Haut, die Nase, die Zunge. Uczniowie wskazują tę część ciała, której nazwę usłyszeli, i powtarzają ją głośno za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum 

Nauczyciel zaprasza na środek koła ochotnika. Uczeń wskazuje jedną z części ciała (oczy, uszy, skórę, nos, język). Pozostali uczniowie wypowiadają na głos nazwę tej części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację do wierszyka i prosi uczniów, aby opowiedzieli, co robi Lina na każdym obrazku (e‑materiał: Plik audio). Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka. Po pierwszych dwóch wersach zatrzymuje nagranie i prosi uczniów o wskazanie części ciała, o których jest w nim mowa. Po odtworzeniu kolejnych dwóch wersów (Was macht man damit? Das ist doch klar) nauczyciel objaśnia uczniom znaczenie wyrazów i fraz. Następnie prosi uczniów, żeby powiedzieli:

  • co możemy dzięki uszom?

  • co możemy dzięki oczom?

  • co możemy dzięki skórze? 

  • co możemy dzięki nosowi?

  • co możemy dzięki językowi?

Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku polskim. Po każdej odpowiedzi nauczyciel wypowiada na głos właściwy czasownik:

  • hören,

  • sehen,

  • fühlen,

  • riechen,

  • schmecken.

Uczniowie powtarzają czasowniki na głos, wskazując część ciała odpowiedzialną za dany zmysł.

Na koniec nauczyciel jeszcze raz odtwarza cały wierszyk, zwracając szczególną uwagę na wyrazy i frazy, których uczniowie jeszcze nie znają. Objaśnia je, wypowiada na głos, uczniowie powtarzają.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje przedstawiające Linę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Prosi, aby jednym wyrazem określili, co robi Lina. Następnie odtwarza nagrania dołączone do każdego obrazka, uczniowie sprawdzają w ten sposób poprawność swoich odpowiedzi i powtarzają wyrazy za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza na środek sali pięciu ochotników i rozdaje im karty obrazkowe przedstawiające Linę, która słucha, wącha, dotyka, smakuje i patrzy przez lornetkę. Następnie nauczyciel odtwarza wierszyk i prosi uczniów, aby ustawili się w takiej kolejności, w jakiej Lina opowiadała, co można dzięki poszczególnym zmysłom (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające Linę, która słucha, wącha, dotyka, smakuje i patrzy przez lornetkę

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła. Na środku układa różne zabawki (np. klocki, zabawkę pluszową, piłkę, samochodziki, lalkę). Prosi uczniów o zamknięcie oczu i chowa jedną z zabawek. Uczniowie zgadują, której zabawki nie ma. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie. Nauczyciel pyta, dzięki której części ciała uczniowie widzą zabawki oraz co możemy dzięki oczom. Uczniowie udzielają odpowiedzi.

Nauczyciel ponownie prosi uczniów o zamknięcie oczu i gra na różnych instrumentach (np. tamburyno, cymbałki, bębenek, trójkąt, grzechotki). Uczniowie, nie otwierając oczu, zgadują, na którym instrumencie zagrał nauczyciel. Następnie odpowiadają na pytanie, dzięki której części ciała słyszeli dźwięki instrumentów oraz co możemy dzięki uszom (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

zabawki (np. klocki, zabawka pluszowa, piłka, samochodzik, lalka), instrumenty muzyczne (np. tamburyno, cymbałki, bębenek, trójkąt, grzechotki)

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Tima (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazanie, w których miejscach na obrazku powinny być umieszczone podpisy. Ochotnicy podchodzą do tablicy, nauczyciel odczytuje jeden wyraz dla każdego z nich, uczniowie wskazują, gdzie należy umieścić podpis.

praca indywidualna

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na pięć drużyn. Jedna drużyna to oczy, druga – uszy, trzecia – nos, czwarta – język, piąta – skóra. Następnie nauczyciel kładzie na środku sali koc. Uczniowie poruszają się swobodnie w rytm dźwięków muzyki. Kiedy muzyka się zatrzymuje, nauczyciel podaje nazwę wybranej części ciała, a uczniowie, którzy przynależą do drużyny tej części ciała, muszą jak najszybciej zająć miejsce na kocu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

koc

Każda z pięciu drużyn siada swoim w kręgu i otrzymuje zadanie związane z częścią ciała, jaką reprezentuje:

  • drużyna „oczu” otrzymuje kilka par różnokolorowych skarpetek; zadaniem uczniów jest znalezienie par skarpetek;

  • drużyna „uszu” otrzymuje małe zamknięte pojemniczki (mogą to być opakowania po zabawkach w jajkach niespodziankach) z umieszczonymi wewnątrz przedmiotami (np. ziarno grochu, fasoli, kilka ziarenek ryżu, piasek; ważne, aby każda z tych rzeczy znalazła się w dwóch pojemnikach); zadaniem uczniów jest odnalezienie dwóch tak samo brzmiących pojemników;

  • drużyna „nosa” otrzymuje woreczki, wewnątrz których znajdują się np. lawenda, skórki pomarańczy, skórki cytryny, świeża bazylia; na każdym z woreczków naklejona jest ilustracja rośliny/owocu, która/który ma dany zapach; nauczyciel nazywa rośliny/owoce w języku polskim; uczniowie starają się zapamiętać prezentowane zapachy i nazwy roślin/owoców, następnie uczniowie zawiązują oczy każdemu członkowi drużyny po kolei; uczeń musi odgadnąć po zapachu, jaka roślina/jaki owoc znajduje się w woreczku;

  • drużyna „języka” otrzymuje talerz z kawałkami owoców i warzyw (np. jabłko, banan, gruszka, marchewka, ogórek); uczniowie zawiązują oczy każdemu członkowi drużyny po kolei; uczeń sięga po kawałek owocu lub warzywa i odgaduje po smaku, co to jest;

  • drużyna „skóry” otrzymuje worek, w którym znajdują się różne przedmioty (np. pluszowa zabawka, samochodzik, mała piłka, klocek, kredka); uczniowie zawiązują oczy każdemu członkowi drużyny i po kolei losują jedną rzecz z worka; każdy uczeń zgaduje, co wylosował.

Na koniec nauczyciel pyta każdą grupę, co mogła zrobić dzięki zmysłowi przypisanemu do części ciała, którą reprezentuje drużyna. Uczniowie odpowiadają:

  • sehen,

  • hören,

  • riechen,

  • fühlen,

  • schmecken.

(e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca iw grupach

Rekwizyty dla pięciu drużyn:

  • kilka par różnokolorowych skarpetek;

  • małe zamknięte pojemniczki z umieszczonymi wewnątrz np. ziarnami grochu, fasoli, ryżu, piaskiem;

  • woreczki, wewnątrz których znajdują się np. lawenda, skórki pomarańczy, skórki cytryny, świeża bazylia;

  • talerz z kawałkami owoców i warzyw (np. jabłko, banan, gruszka, marchewka, ogórek);

  • worek z przedmiotami (np. pluszowa zabawka, samochodzik, mała piłka, klocek, kredka).

Nauczyciel zaprasza drużyny do zagrania w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Drużyny podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet składający się z dwóch obrazków i jednego wyrazu. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając drużynom pytania:

  • jaka część ciała Liny jest podświetlona?

  • co możemy dzięki tej części ciała?

Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.

Uczniowie naradzają się w drużynach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, drużyna mówi Ja, jeśli nie – drużyna mówi Nein.

plenum

Na koniec lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia uczniom temat oraz cele lekcji. Opowiada uczniom, co to są zmysły, do czego służą i w jaki sposób je odbieramy. Następnie prezentuje rekwizyty lub czynności związane ze zmysłami, np. uwalnia zapach perfum, pokazuje talerz z kawałkami owoców, wskazuje na oczy, przytula pluszowego misia, gra na tamburynie. Uczniowie odgadują, o jakie zmysły chodzi.

plenum

15 min

rekwizyty (perfumy, talerz z kawałkami owoców, pluszowa zabawka, tamburyno)

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Linę (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie nazywają w języku polskim części ciała, które wskazuje Lina. Następnie nauczyciel odtwarza nagrania wypowiedzi Liny dołączone do każdego obrazka. Uczniowie powtarzają, wskazując na sobie daną część ciała.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła. Wypowiada – najpierw powoli, a potem coraz szybciej – wyrazy w języku niemieckim: die Augen, die Ohren, die Haut, die Nase, die Zunge. Uczniowie wskazują tę część ciała, której nazwę usłyszeli, i powtarzają ją głośno za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum 

Nauczyciel zaprasza na środek koła ochotnika. Uczeń wskazuje jedną z części ciała (oczy, uszy, skórę, nos, język). Pozostali uczniowie wypowiadają na głos nazwę tej części ciała w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację do wierszyka i prosi uczniów, aby opowiedzieli, co robi Lina na każdym obrazku (e‑materiał: Plik audio). Następnie nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka. Po pierwszych dwóch wersach zatrzymuje nagranie i prosi uczniów o wskazanie części ciała, o których jest w nim mowa. Po odtworzeniu kolejnych dwóch wersów (Was macht man damit? Das ist doch klar) nauczyciel objaśnia uczniom znaczenie wyrazów i fraz. Następnie prosi uczniów, żeby powiedzieli:

  • co możemy dzięki uszom?

  • co możemy dzięki oczom?

  • co możemy dzięki skórze? 

  • co możemy dzięki nosowi?

  • co możemy dzięki językowi?

Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku polskim. Po każdej odpowiedzi nauczyciel wypowiada na głos właściwy czasownik:

  • hören,

  • sehen,

  • fühlen,

  • riechen,

  • schmecken.

Uczniowie powtarzają czasowniki na głos, wskazując część ciała odpowiedzialną za dany zmysł.

Na koniec nauczyciel jeszcze raz odtwarza cały wierszyk, zwracając szczególną uwagę na wyrazy i frazy, których uczniowie jeszcze nie znają. Objaśnia je, wypowiada na głos, uczniowie powtarzają.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje przedstawiające Linę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Prosi, aby jednym wyrazem określili, co robi Lina. Następnie odtwarza nagrania dołączone do każdego obrazka, uczniowie sprawdzają w ten sposób poprawność swoich odpowiedzi i powtarzają wyrazy za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza na środek sali pięciu ochotników i rozdaje im karty obrazkowe przedstawiające Linę, która słucha, wącha, dotyka, smakuje i patrzy przez lornetkę. Następnie nauczyciel odtwarza wierszyk i prosi uczniów, aby ustawili się w takiej kolejności, w jakiej Lina opowiadała, co można dzięki poszczególnym zmysłom (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

plenum

karty obrazkowe przedstawiające Linę, która słucha, wącha, dotyka, smakuje i patrzy przez lornetkę

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła. Na środku układa różne zabawki (np. klocki, zabawkę pluszową, piłkę, samochodziki, lalkę). Prosi uczniów o zamknięcie oczu i chowa jedną z zabawek. Uczniowie zgadują, której zabawki nie ma. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie. Nauczyciel pyta, dzięki której części ciała uczniowie widzą zabawki oraz co możemy dzięki oczom. Uczniowie udzielają odpowiedzi.

Nauczyciel ponownie prosi uczniów o zamknięcie oczu i gra na różnych instrumentach (np. tamburyno, cymbałki, bębenek, trójkąt, grzechotki). Uczniowie, nie otwierając oczu, zgadują, na którym instrumencie zagrał nauczyciel. Następnie odpowiadają na pytanie, dzięki której części ciała słyszeli dźwięki instrumentów oraz co możemy dzięki uszom (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

zabawki (np. klocki, zabawka pluszowa, piłka, samochodzik, lalka), instrumenty muzyczne (np. tamburyno, cymbałki, bębenek, trójkąt, grzechotki)

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Tima (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazanie, w których miejscach na obrazku powinny być umieszczone podpisy. Ochotnicy podchodzą do tablicy, nauczyciel odczytuje jeden wyraz dla każdego z nich, uczniowie wskazują, gdzie należy umieścić podpis.

praca indywidualna

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na pięć drużyn. Jedna drużyna to oczy, druga – uszy, trzecia – nos, czwarta – język, piąta – skóra. Następnie nauczyciel kładzie na środku sali koc. Uczniowie poruszają się swobodnie w rytm dźwięków muzyki. Kiedy muzyka się zatrzymuje, nauczyciel podaje nazwę wybranej części ciała, a uczniowie, którzy przynależą do drużyny tej części ciała, muszą jak najszybciej zająć miejsce na kocu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

koc

Każda z pięciu drużyn siada swoim w kręgu i otrzymuje zadanie związane z częścią ciała, jaką reprezentuje:

  • drużyna „oczu” otrzymuje kilka par różnokolorowych skarpetek; zadaniem uczniów jest znalezienie par skarpetek;

  • drużyna „uszu” otrzymuje małe zamknięte pojemniczki (mogą to być opakowania po zabawkach w jajkach niespodziankach) z umieszczonymi wewnątrz przedmiotami (np. ziarno grochu, fasoli, kilka ziarenek ryżu, piasek; ważne, aby każda z tych rzeczy znalazła się w dwóch pojemnikach); zadaniem uczniów jest odnalezienie dwóch tak samo brzmiących pojemników;

  • drużyna „nosa” otrzymuje woreczki, wewnątrz których znajdują się np. lawenda, skórki pomarańczy, skórki cytryny, świeża bazylia; na każdym z woreczków naklejona jest ilustracja rośliny/owocu, która/który ma dany zapach; nauczyciel nazywa rośliny/owoce w języku polskim; uczniowie starają się zapamiętać prezentowane zapachy i nazwy roślin/owoców, następnie uczniowie zawiązują oczy każdemu członkowi drużyny po kolei; uczeń musi odgadnąć po zapachu, jaka roślina/jaki owoc znajduje się w woreczku;

  • drużyna „języka” otrzymuje talerz z kawałkami owoców i warzyw (np. jabłko, banan, gruszka, marchewka, ogórek); uczniowie zawiązują oczy każdemu członkowi drużyny po kolei; uczeń sięga po kawałek owocu lub warzywa i odgaduje po smaku, co to jest;

  • drużyna „skóry” otrzymuje worek, w którym znajdują się różne przedmioty (np. pluszowa zabawka, samochodzik, mała piłka, klocek, kredka); uczniowie zawiązują oczy każdemu członkowi drużyny i po kolei losują jedną rzecz z worka; każdy uczeń zgaduje, co wylosował.

Na koniec nauczyciel pyta każdą grupę, co mogła zrobić dzięki zmysłowi przypisanemu do części ciała, którą reprezentuje drużyna. Uczniowie odpowiadają:

  • sehen,

  • hören,

  • riechen,

  • fühlen,

  • schmecken.

(e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca iw grupach

Rekwizyty dla pięciu drużyn:

  • kilka par różnokolorowych skarpetek;

  • małe zamknięte pojemniczki z umieszczonymi wewnątrz np. ziarnami grochu, fasoli, ryżu, piaskiem;

  • woreczki, wewnątrz których znajdują się np. lawenda, skórki pomarańczy, skórki cytryny, świeża bazylia;

  • talerz z kawałkami owoców i warzyw (np. jabłko, banan, gruszka, marchewka, ogórek);

  • worek z przedmiotami (np. pluszowa zabawka, samochodzik, mała piłka, klocek, kredka).

Nauczyciel zaprasza drużyny do zagrania w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Drużyny podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet składający się z dwóch obrazków i jednego wyrazu. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając drużynom pytania:

  • jaka część ciała Liny jest podświetlona?

  • co możemy dzięki tej części ciała?

Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.

Uczniowie naradzają się w drużynach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, drużyna mówi Ja, jeśli nie – drużyna mówi Nein.

plenum

Na koniec lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec