Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Drogi wodne transportu śródlądowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń:
przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest transport śródlądowy i jakie jest jego znaczenie,
wymienia główne drogi wodne w transporcie śródlądowym,
charakteryzuje główne systemy rzeczne wykorzystywane w transporcie śródlądowym.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze: atlas świata
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest transport, a w szczególności - transport śródlądowy wodny.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie jest znaczenie transportu wodnego i od czego zależny jest rozwój tego rodzaju transportu, a także przedstawia wady i zalety transportu rzecznego.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę interaktywną. Uczniowie analizują grafikę, pozyskują informacje dotyczące przedstawionych systemów, klikając na poszczególne systemy rzeczne.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie towary mogą być przewożone za pomocą transportu śródlądowego. Kiedy uczniowie zaproponują poprawną odpowiedź, nauczyciel na mapie ściennej wskazuje szlaki morskie dla danego typu towarów.
Następnie uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza tych, którzy jako pierwsi wykonają zadania.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e- materiale.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.