Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Współpraca bazy danych ze stroną internetową, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Skonstruujesz pierwszą stronę internetową skutecznie komunikującą się z bazą danych.
Dobierzesz środki zapewniające poprawne kodowanie polskich znaków w stworzonej witrynie oraz w obsługującej ją bazie danych.
Ocenisz różnice występujące pomiędzy językami programowania wykonywanymi po stronie klienta, a tymi realizowanymi zdalnie na serwerze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Współpraca bazy danych ze stroną internetową, etap I”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie oglądają film instruktażowy, realizując kolejno przedstawione czynności na swoim stanowisku komputerowym. Pliki potrzebne do wykonania zadania znajdują się w archiwum ZIP.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Film samouczek”. Ich zadaniem jest realizacja poprawnej obsługi polskich znaków diakrytycznych w plikach projektu, tak aby nowe rekordy dodawane z użyciem kwerendy INSERT zawierały poprawne polskie litery. Pełne wyjaśnienie treści zadania znajduje się w filmie.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.