Numer e‑materiału: 2.7.5.3

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich habe so viele Hobbys! / Mam tak wiele zainteresowań!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat aktywności w czasie wolnym i opisywania form spędzania czasu wolnego.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni przykłady miejsc, gdzie wykonuje się różne hobby;

  • opowie, jak często wykonuje daną aktywność;

  • opisze, w jaki sposób spędza czas wolny.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić,

  • sam decyduje, jak wykonać opis osoby.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie ich w różne kategorie;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń i notatek;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych - np. dzięki ilustracjom.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: opis, odczyt, wykład informacyjny w formie audio;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli znane im słownictwo dotyczące tematu „hobby”. Podane przez uczniów słowa zapisuje na tablicy. Następnie rzuca piłeczkę do wybranego ucznia i pyta: Was ist dein Hobby? Uczeń, który złapał piłeczkę odpowiada: Mein Hobby ist ... (podaje swoje prawdziwe lub zmyślone hobby) i rzuca piłeczkę do kolejnego ucznia, zadając mu to samo pytanie. Zabawa kończy się, gdy każdy z uczniów choć raz złapał piłeczkę, odpowiedział i zadał pytanie.

b) Faza realizacyjna:

  • Materiał z lekcji zostaje podzielony na stacje uczenia się. Klasa zostaje zaaranżowana w taki sposób, że każdy stolik to osobna stacja (wyspa) uczenia się. Nauczyciel drukuje materiały do lekcji. Jeśli lekcja odbywa się w pracowni komputerowej, zamieszcza na stoliku instrukcje, które zadania z platformy uczniowie mają wykonać. Uczniowie otrzymują kartę obiegową, w której zaznaczają, które zadania rozwiązali, które były dla nich łatwe, a które sprawiały im trudność.

  • Uczniowie pracują w parach. Przemieszczają się od stacji do stacji i rozwiązują zadania.

  • Stacja 1: tekst z części Przeczytaj i Übung 1 i 2;

  • Stacja 2: Übung 3 z części Przeczytaj (krzyżówka)

  • Stacja 3: ilustracja interaktywna i Übung 1 z części Ilustracja interaktywna;

  • Stacja 4: Übung 2 z części Ilustracja interaktywna;

  • Stacja 5: Übung 3 z części Ilustracja interaktywna - uczniowie zadają sobie nawzajem pytania: Bevorzugst du aktive oder ruhige Freizeitaktivitäten? Warum?

  • Stacja 6: Aufgabe 1 z części Sprawdź się;

  • Stacja 7: Aufgabe 2 z części Sprawdź się;

  • Stacja 8: Aufgabe 3 z części Sprawdź się;

  • Stacja 9: Aufgabe 4 z części Sprawdź się;

  • Stacja 10: Aufgabe 7 z części Sprawdź się - uczniowie zadają sobie nawzajem pytanie: Was sind deine Hobbys?

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które zadania udało mi się wykonać bez problemu? Które zadania sprawiły mi trudność? Rozwiązania najtrudniejszych zadań zostają omówione na forum.

Praca domowa:

  • Opcja 1: Uczeń wybiera dowolną osobę (z rodziny, wśród przyjaciół) i przeprowadza z nią wywiad - jakie ma hobby i jak często wykonuje daną czynność. Następnie streszcza uzyskane odpowiedzi w postaci wypowiedzi pisemnej.

  • Opcja 2: Uczeń wymyśla kontekst do sytuacji przedstawionej w Ilustracji interaktywnej i w parze z koleżanką lub kolegą opracowuje do niej dialog.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, wymyślenie kontekstu (sytuacji) lub dialogu do danej sytuacji przedstawionej na obrazku;

  • w trakcie lekcji: uporządkowanie słownictwa dotyczącego hobby;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, pomoc w przeprowadzeniu wywiadu z rodziną lub przyjaciółmi na temat ich hobby lub opracowanie dialogu do sytuacji przedstawionej w Ilustracji interaktywnej.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec