Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.5.3
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich habe so viele Hobbys! / Mam tak wiele zainteresowań!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat aktywności w czasie wolnym i opisywania form spędzania czasu wolnego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni przykłady miejsc, gdzie wykonuje się różne hobby;
opowie, jak często wykonuje daną aktywność;
opisze, w jaki sposób spędza czas wolny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne,
sam decyduje, jakie informacje przedstawić,
sam decyduje, jak wykonać opis osoby.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie ich w różne kategorie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń i notatek;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych - np. dzięki ilustracjom.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: opis, odczyt, wykład informacyjny w formie audio;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli znane im słownictwo dotyczące tematu „hobby”. Podane przez uczniów słowa zapisuje na tablicy. Następnie rzuca piłeczkę do wybranego ucznia i pyta: Was ist dein Hobby? Uczeń, który złapał piłeczkę odpowiada: Mein Hobby ist ... (podaje swoje prawdziwe lub zmyślone hobby) i rzuca piłeczkę do kolejnego ucznia, zadając mu to samo pytanie. Zabawa kończy się, gdy każdy z uczniów choć raz złapał piłeczkę, odpowiedział i zadał pytanie.
b) Faza realizacyjna:
Materiał z lekcji zostaje podzielony na stacje uczenia się. Klasa zostaje zaaranżowana w taki sposób, że każdy stolik to osobna stacja (wyspa) uczenia się. Nauczyciel drukuje materiały do lekcji. Jeśli lekcja odbywa się w pracowni komputerowej, zamieszcza na stoliku instrukcje, które zadania z platformy uczniowie mają wykonać. Uczniowie otrzymują kartę obiegową, w której zaznaczają, które zadania rozwiązali, które były dla nich łatwe, a które sprawiały im trudność.
Uczniowie pracują w parach. Przemieszczają się od stacji do stacji i rozwiązują zadania.
Stacja 1: tekst z części Przeczytaj i Übung 1 i 2;
Stacja 2: Übung 3 z części Przeczytaj (krzyżówka)
Stacja 3: ilustracja interaktywna i Übung 1 z części Ilustracja interaktywna;
Stacja 4: Übung 2 z części Ilustracja interaktywna;
Stacja 5: Übung 3 z części Ilustracja interaktywna - uczniowie zadają sobie nawzajem pytania: Bevorzugst du aktive oder ruhige Freizeitaktivitäten? Warum?
Stacja 6: Aufgabe 1 z części Sprawdź się;
Stacja 7: Aufgabe 2 z części Sprawdź się;
Stacja 8: Aufgabe 3 z części Sprawdź się;
Stacja 9: Aufgabe 4 z części Sprawdź się;
Stacja 10: Aufgabe 7 z części Sprawdź się - uczniowie zadają sobie nawzajem pytanie: Was sind deine Hobbys?
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które zadania udało mi się wykonać bez problemu? Które zadania sprawiły mi trudność? Rozwiązania najtrudniejszych zadań zostają omówione na forum.
Praca domowa:
Opcja 1: Uczeń wybiera dowolną osobę (z rodziny, wśród przyjaciół) i przeprowadza z nią wywiad - jakie ma hobby i jak często wykonuje daną czynność. Następnie streszcza uzyskane odpowiedzi w postaci wypowiedzi pisemnej.
Opcja 2: Uczeń wymyśla kontekst do sytuacji przedstawionej w Ilustracji interaktywnej i w parze z koleżanką lub kolegą opracowuje do niej dialog.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, wymyślenie kontekstu (sytuacji) lub dialogu do danej sytuacji przedstawionej na obrazku;
w trakcie lekcji: uporządkowanie słownictwa dotyczącego hobby;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, pomoc w przeprowadzeniu wywiadu z rodziną lub przyjaciółmi na temat ich hobby lub opracowanie dialogu do sytuacji przedstawionej w Ilustracji interaktywnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0