Autorki e‑materiału: Katarzyna Piotrowska

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Art of Visual Merchandising / Sztuka Kreowania Ekspozycji

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.7, II.5, III.1, III.4, III.7, V.2, V.6, V.8, V.11, V.12, VII.5, VII.14, VII.15, VIII.1, VIII.2, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące visual merchandisingu.

  2. Uczeń poznaje zasady ekspozycji towaru według visual merchandisingu i wskazuje ich zastosowanie w przedstawionym materiale ikonograficznym.

  3. Uczeń przedstawia zalety zastosowania zasad merchandisingu w odwiedzonym przez kogoś sklepie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zjawiska visual merchandisingu.

  2. Uczeń rozwija wiedzę w zakresie strategii marketingowych.

  3. Uczeń kształtuje postawę zainteresowania mechanizmami rynkowymi.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie z sekcji Przeczytaj i pyta uczniów: What is visual merchandising? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel może poprosić o uzasadnienie lub podanie przykładów dla cytatów z ćwiczenia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pobieżnie tekst Visual Merchandising: The Architecture of Purchasing i wybierają tytuły dla poszczególnych akapitów tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na treść akapitów.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je odpowiednimi fragmentami tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

    - What is visual merchandising?

    - What do visual merchandisers do?

    - Why is visual merchandising employed in shops?

  5. W ramach przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

  6. Uczniowie zapoznają się z katalogiem na forum klasy, po czym wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie ponownie oglądają katalog i wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Podają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel nanosi je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Katalog interaktywny), po czym prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

You have recently visited a shop that has undergone a major refurbishment and visual merchandising elements have been introduced there. Write an email to a friend in which you

- describe which changes are the most visible;

- inform what the benefits of introducing visual merchandising elements in this store are;

- explain what visual merchandising elements will be introduced soon and why they haven’t been introduced yet;

- give your opinion on the current shop design and ask if your friend knows of any similar examples of shop refurbishment.

Use between 100 and 150 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Na podstawie informacji z katalogu uczniowie w parach tworzą ulotkę informacyjną zawierającą 5 najważniejszych porad w zakresie visual merchandising dla właścicieli sklepów. Należy zachęcić uczniów do korzystania z różnych struktur gramatycznych - zdań rozkazujących, czasowników modalnych, okresów warunkowych, itp. Następnie na forum klasy prezentują ulotki.