Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Badanie opinii publicznej i jej rola
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
9) interpretuje wyniki badań opinii publicznej; porównuje wyniki sondaży (np. przedwyborczych oraz rezultatów wyborów) z rzeczywistymi postawami lub zachowaniami, formułuje hipotezy dotyczące przyczyn różnic przekraczających wartość błędu statystycznego.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
9) analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków;
10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie opinia publiczna;
interpretuje wyniki badań opinii publicznej;
porównuje wyniki sondaży z wynikami wyborów prezydenckich w Polsce;
wskazuje postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków;
przeprowadza minisondaż opinii publicznej jako zadanie domowe;
wskazuje na wpływ opinii publicznej na decyzje polityczne władz różnego szczebla.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Chętne/wybrane osoby przygotowują krótkie prezentacje nt.:
czynniki kształtujące opinię publiczną;
funkcje opinii publicznej.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie: „Czym jest opinia publiczna i do czego służy?”. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje propozycje. Reszta zespołu klasowego może je uzupełniać. Pomysły uczniów są zapisywane na tablicy w postaci mapy myśli.
Faza realizacyjna
1. Wspólne omówienie pojęcia opinia publiczna przez odwołanie się do poglądów J. Locke'a i J.J. Rousseau.
2. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania i dyskutować. Na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia podsumowanie.
3. Analiza prezentacji multimedialnej: „Jak wykonać sondażowe badanie opinii publicznej?”.
4. Ćwiczenie polegające na interpretacji wyników badania opinii publicznej przed I turą wyborów prezydenckich w RP z wynikami I tury.
5. Krótka dyskusja: „Czy zawsze można ufać wynikom badania opinii publicznej?”. Uczniowie zastanawiają się nad rzetelnością badań, ich metodologią i wiarygodnością wyników.
Faza podsumowująca
1. Zapoznanie się z filmem „Czy opinia publiczna jeszcze istnieje i czy jest groźna?”. Medium jest przyczynkiem do poruszenia z uczniami takich tematów jak:
Czy należy przeprowadzać sondaże opinii publicznej w celu jej poznania i wykorzystania w zarządzaniu państwem?
W jaki sposób opinia publiczna może zagrażać funkcjonowaniu państwa?
Jaka jest rola hejtu we współczesnej opinii publicznej?
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Wykonaj minisondaż opinii publicznej na dowolny temat związany z mediami.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa, 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może być inspiracją do przygotowania kampanii przeciw hejtowi w mediach społecznościowych. Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana do samodzielnego wykonania badania opinii publicznej.