Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawica i lewica – spojrzenie na historię i współczesność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej;

7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej;

8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji;

9) przedstawia założenia ideowe ruchów narodowych, regionalnych i separatystycznych oraz myśli propaństwowej;

10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm);

11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej;

12) analizuje zjawisko populizmu obecne we współczesnej polityce i jego konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia genezę współczesnych ideologii politycznych;

  • wskazuje znaczenie myśli politycznej;

  • omawia historię podziału na prawicę i lewicę;

  • porównuje współczesną prawicę i lewicę w Polsce;

  • charakteryzuje funkcjonowanie lewicy i prawicy w wybranym państwie demokratycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja;

  • praca ze schematem interaktywnym/grafiką.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Krótkie wprowadzenie na temat tego, czym jest prawica i lewica w polityce.

Faza realizacyjna

1. Klasowa burza mózgów – skąd biorą się ideologie polityczne? Klasa przedstawia swoje propozycje, które są zapisywane na tablicy. Po weryfikacji przez nauczyciela będzie to część notatki z lekcji.

2. Myśl polityczna i jej rodzaje – rozmowa nauczająca prowadzona przez nauczyciela, wskazanie na rodzaje myśli politycznej oraz jej formy.

3. Analiza schematu – Podział dwuosiowy na podstawie diagramu Davida Nolana. Dyskusja na temat lewicy i prawicy, uczniowie starają się podać różnice między nimi. Są one zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.

4. Podział na prawicę i lewicę w Polsce na podstawie wykresów – praca indywidualna członków zespołu klasowego. Wypisanie wniosków na tablicy przez osoby wskazane przez nauczyciela. Krótka charakterystyka ugrupowań prawicowych i lewicowych w Polsce, wskazanie przykładów takich partii – uczniowie pod kierunkiem nauczyciela.

5. Rozmowa nauczająca na podstawie schematu – Podział na prawicę i lewicę w wybranych państwach europejskich. Analiza sytuacji w poszczególnych państwach europejskich.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie tematu o prawicy i lewicy w Europie i Polsce. Dokończenie przez zespół klasowy notatki z lekcji.

2. Wykonanie ćwiczeń do medium.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Civis Liber, Lewica czy prawica? Doktryny polityczne w skrócie, civisliber.org.

Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Jacek Sroka, Partie i systemy partyjne Europy Środkowej, Wrocław 2003.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Materiał może zostać wykorzystany do wykonania prezentacji multimedialnej lub jako materiał powtórzeniowy do sprawdzianu lub lekcji powtórzeniowej.