Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.5.2
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Manchmal geht alles schief / Czasami wszystko idzie źle
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności informowania o czynnościach życia codziennego oraz godzinach.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
przedstawi czas zegarowy oficjalnie i nieoficjalnie;
sformułuje pytania dotyczące wykonywania określonych czynności;
opisze w kilku zdaniach przebieg dnia.
Cele motywacyjne:
Uczeń ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem, czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości, otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast;
aktywizująca - zabawy: pisanie niewidzialnym piórem, dyktando partnerskie;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby w parach wykonali ćwiczenie „Jaka to liczba?” Uczniowie piszą palcem liczbę 0‑99 na plecach swojego partnera. Partner odgaduje, jaka to liczba. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Powtarzają w ten sposób liczby.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ciekawostek związanych z określaniem czasu w Niemczech. Prosi uczniów o skomentowanie tekstu: Wie sieht das bei dir aus? Bist du pünktlich oder kommst du oft zu spät?
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na pary. Uczniowie otrzymują dwie wersje tekstu z części Przeczytaj: „Manchmal geht alles schief” jako Partnerdikat. Z każdego z tekstów usunięto inne słowa. Zadaniem uczniów jest podyktowanie swojego tekstu partnerowi: Partner A: Ich ... den ... nicht. Partner B: ... höre ... Wecker ..., itd. Uczniowie sprawdzają poprawność tekstu, porównując go z oryginałem. W kolejnym etapie realizują polecenia do tekstu i wykonują w parach Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel zaznacza poprawne rozwiązania, pokazując je na tablicy interaktywnej. Następnie uczniowie wykonują w parach Übung 2 i 3 z części Przeczytaj oraz Aufgabe 1‑3 z części Sprawdź się.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady: Fünf nach sechs. Sechs Uhr fünf.
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, który sposób określania czasu jest formalny, a który nieformalny. Następnie uczniowie wykonują w parach Übung 1‑3 z części Ilustracja interaktywna oraz Aufgabe 4 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Najpierw wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się: odpowiadają na pytania o czas wykonywania czynności. Następnie zadają sobie nawzajem pytania, co robią o poszczególnych porach (Übung 4 z części Przeczytaj).
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: można polecić uczniom wcześniejsze zapoznanie się z ilustracją interaktywną w celu przygotowania się do lekcji;
w trakcie lekcji: odwoływanie się do ilustracji interaktywnej pomoże uczniom w wykonaniu ćwiczeń i zadań dotyczących oficjalnego i nieoficjalnego określania czasu;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia różnych sposobów określania czasu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0