Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.4.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich gehe zum Friseur / Idę do fryzjera
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat wizyty u fryzjera i czynności przez niego wykonywanych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | |||
Nauczyciel prezentuje rekwizyty i pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji. Pokazuje najpierw nożyczki, potem lusterko, na końcu grzebień. | plenum | 15 min | rekwizyty (grzebień, lusterko, nożyczki) |
Następuje krótka dyskusja na temat tego, czy uczniowie byli już kiedyś u fryzjera, czy lubią do niego chodzić oraz jakie czynności wykonuje fryzjer. | |||
Nauczyciel prezentuje pierwszą ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają Emma z mamą. | |||
Nauczyciel pyta, dokąd wybiera się mama (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie zdjęcie. | |||
Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel prezentuje drugą ilustrację do dialogu. Ochotnicy opisują, co widzą na obrazku. | |||
Nauczyciel pyta, co robi fryzjer. Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje dialog, tj. rozmowę Emmy z tatą (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o czym jest mowa w dialogu. | plenum | 15 min | |
Podczas drugiego słuchania uczniowie patrzą na ilustrację do nagrania i precyzują swoje przypuszczenia. | |||
Uczniowie w grupach wskazują, kto był u fryzjera, i dopasowują wyrazy do zdjęć (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2). | praca w grupach | ||
Nauczyciel prezentuje nagrania nowych słówek. Uczniowie powtarzają je chórem. | plenum | ||
Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów z workiem, w którym schowane są rekwizyty. Uczeń wkłada rękę do worka, bez wyjmowania przedmiotu odgaduje, co to jest, i podaje nazwę w języku niemieckim. | rekwizyty (jak wyżej) + worek | ||
Uczniowie słuchają dialogu i układają zdjęcia w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | praca w grupach | ||
Nauczyciel głośno czyta zdania dotyczące czynności fryzjera i pokazuje ich znaczenie za pomocą pantomimy. Uczniowie powtarzają chórem. | plenum | ||
Ochotnicy wychodzą na środek sali i pokazują czynności fryzjera. Reszta klasy odgaduje, o które zdanie chodzi. | |||
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, w jaki sposób Emma zapytała mamę, dokąd idzie. Uczniowie powtarzają frazę: Wohin gehst du? | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie w parach podpisują przedmioty widoczne na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | zdjęcia akcesoriów fryzjerskich |
Uczniowie oglądają zdjęcia i decydują, czego brakuje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie otrzymują zdjęcie i dwa tytuły do wyboru. Decydują, który tytuł pasuje do zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczniowie oglądają zdjęcie i wybierają odpowiedni czasownik w podanym zdaniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | |||
Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu mówią, co robi fryzjer widoczny na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | praca indywidualna | puzzle | |
Nauczyciel prezentuje fotografię (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Uczniowie zastanawiają się, jak zapytać: dokąd idziesz? Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
Nauczyciel prezentuje rekwizyty i pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji. Pokazuje najpierw nożyczki, potem lusterko, na końcu grzebień.
plenum
15 min
rekwizyty (grzebień, lusterko, nożyczki)
Następuje krótka dyskusja na temat tego, czy uczniowie byli już kiedyś u fryzjera, czy lubią do niego chodzić oraz jakie czynności wykonuje fryzjer.
Nauczyciel prezentuje pierwszą ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają Emma z mamą.
Nauczyciel pyta, dokąd wybiera się mama (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie zdjęcie.
Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel prezentuje drugą ilustrację do dialogu. Ochotnicy opisują, co widzą na obrazku.
Nauczyciel pyta, co robi fryzjer. Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje dialog, tj. rozmowę Emmy z tatą (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o czym jest mowa w dialogu.
plenum
15 min
Podczas drugiego słuchania uczniowie patrzą na ilustrację do nagrania i precyzują swoje przypuszczenia.
Uczniowie w grupach wskazują, kto był u fryzjera, i dopasowują wyrazy do zdjęć (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).
praca w grupach
Nauczyciel prezentuje nagrania nowych słówek. Uczniowie powtarzają je chórem.
plenum
Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów z workiem, w którym schowane są rekwizyty. Uczeń wkłada rękę do worka, bez wyjmowania przedmiotu odgaduje, co to jest, i podaje nazwę w języku niemieckim.
rekwizyty (jak wyżej) + worek
Uczniowie słuchają dialogu i układają zdjęcia w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
praca w grupach
Nauczyciel głośno czyta zdania dotyczące czynności fryzjera i pokazuje ich znaczenie za pomocą pantomimy. Uczniowie powtarzają chórem.
plenum
Ochotnicy wychodzą na środek sali i pokazują czynności fryzjera. Reszta klasy odgaduje, o które zdanie chodzi.
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, w jaki sposób Emma zapytała mamę, dokąd idzie. Uczniowie powtarzają frazę: Wohin gehst du?
Faza podsumowująca
Uczniowie w parach podpisują przedmioty widoczne na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
zdjęcia akcesoriów fryzjerskich
Uczniowie oglądają zdjęcia i decydują, czego brakuje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie otrzymują zdjęcie i dwa tytuły do wyboru. Decydują, który tytuł pasuje do zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie oglądają zdjęcie i wybierają odpowiedni czasownik w podanym zdaniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu mówią, co robi fryzjer widoczny na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
praca indywidualna
puzzle
Nauczyciel prezentuje fotografię (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Uczniowie zastanawiają się, jak zapytać: dokąd idziesz? Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0