Numer e‑materiału: 1.2.4.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich gehe zum Friseur / Idę do fryzjera
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat wizyty u fryzjera i czynności przez niego wykonywanych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu: 
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka: 
1) reaguje na polecenia; 
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami; 
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje. 

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń: 
1) powtarza wyrazy i proste zdania; 
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń: 
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; 
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych. 

8. Uczeń: 
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka; 
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym. 

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych). 

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia przedmioty potrzebne fryzjerowi;

  • mówi, co robi fryzjer.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • zapamiętywanie przez działanie;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca,

  • TPR (Total Physical Response - technika reagowania całym ciałem),

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • audio,

  • praca z rekwizytami,

  • puzzle,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (grzebień, lusterko, nożyczki),

  • zdjęcia,

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke: fragmenty rozmowy są wyciszane, a w ich miejsce uczniowie podkładają swój głos.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje rekwizyty i pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji. Pokazuje najpierw nożyczki, potem lusterko, na końcu grzebień.

plenum

15 min

rekwizyty (grzebień, lusterko, nożyczki)

Następuje krótka dyskusja na temat tego, czy uczniowie byli już kiedyś u fryzjera, czy lubią do niego chodzić oraz jakie czynności wykonuje fryzjer.

Nauczyciel prezentuje pierwszą ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają Emma z mamą.

Nauczyciel pyta, dokąd wybiera się mama (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie zdjęcie.

Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje drugą ilustrację do dialogu. Ochotnicy opisują, co widzą na obrazku.

Nauczyciel pyta, co robi fryzjer. Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog, tj. rozmowę Emmy z tatą (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o czym jest mowa w dialogu.

plenum

15 min

Podczas drugiego słuchania uczniowie patrzą na ilustrację do nagrania i precyzują swoje przypuszczenia.

Uczniowie w grupach wskazują, kto był u fryzjera, i dopasowują wyrazy do zdjęć (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje nagrania nowych słówek. Uczniowie powtarzają je chórem.

plenum

Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów z workiem, w którym schowane są rekwizyty. Uczeń wkłada rękę do worka, bez wyjmowania przedmiotu odgaduje, co to jest, i podaje nazwę w języku niemieckim.

rekwizyty (jak wyżej) + worek

Uczniowie słuchają dialogu i układają zdjęcia w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

praca w grupach

Nauczyciel głośno czyta zdania dotyczące czynności fryzjera i pokazuje ich znaczenie za pomocą pantomimy. Uczniowie powtarzają chórem.

plenum

Ochotnicy wychodzą na środek sali i pokazują czynności fryzjera. Reszta klasy odgaduje, o które zdanie chodzi.

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, w jaki sposób Emma zapytała mamę, dokąd idzie. Uczniowie powtarzają frazę: Wohin gehst du?

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach podpisują przedmioty widoczne na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

zdjęcia akcesoriów fryzjerskich

Uczniowie oglądają zdjęcia i decydują, czego brakuje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie otrzymują zdjęcie i dwa tytuły do wyboru. Decydują, który tytuł pasuje do zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie oglądają zdjęcie i wybierają odpowiedni czasownik w podanym zdaniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu mówią, co robi fryzjer widoczny na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

puzzle

Nauczyciel prezentuje fotografię (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Uczniowie zastanawiają się, jak zapytać: dokąd idziesz? Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje rekwizyty i pyta uczniów, czy domyślają się, jaki będzie temat lekcji. Pokazuje najpierw nożyczki, potem lusterko, na końcu grzebień.

plenum

15 min

rekwizyty (grzebień, lusterko, nożyczki)

Następuje krótka dyskusja na temat tego, czy uczniowie byli już kiedyś u fryzjera, czy lubią do niego chodzić oraz jakie czynności wykonuje fryzjer.

Nauczyciel prezentuje pierwszą ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają Emma z mamą.

Nauczyciel pyta, dokąd wybiera się mama (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie zdjęcie.

Nauczyciel prezentuje nagrania, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel prezentuje drugą ilustrację do dialogu. Ochotnicy opisują, co widzą na obrazku.

Nauczyciel pyta, co robi fryzjer. Uczniowie słuchają nagrań i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog, tj. rozmowę Emmy z tatą (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o czym jest mowa w dialogu.

plenum

15 min

Podczas drugiego słuchania uczniowie patrzą na ilustrację do nagrania i precyzują swoje przypuszczenia.

Uczniowie w grupach wskazują, kto był u fryzjera, i dopasowują wyrazy do zdjęć (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje nagrania nowych słówek. Uczniowie powtarzają je chórem.

plenum

Nauczyciel podchodzi do poszczególnych uczniów z workiem, w którym schowane są rekwizyty. Uczeń wkłada rękę do worka, bez wyjmowania przedmiotu odgaduje, co to jest, i podaje nazwę w języku niemieckim.

rekwizyty (jak wyżej) + worek

Uczniowie słuchają dialogu i układają zdjęcia w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

praca w grupach

Nauczyciel głośno czyta zdania dotyczące czynności fryzjera i pokazuje ich znaczenie za pomocą pantomimy. Uczniowie powtarzają chórem.

plenum

Ochotnicy wychodzą na środek sali i pokazują czynności fryzjera. Reszta klasy odgaduje, o które zdanie chodzi.

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, w jaki sposób Emma zapytała mamę, dokąd idzie. Uczniowie powtarzają frazę: Wohin gehst du?

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach podpisują przedmioty widoczne na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

zdjęcia akcesoriów fryzjerskich

Uczniowie oglądają zdjęcia i decydują, czego brakuje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie otrzymują zdjęcie i dwa tytuły do wyboru. Decydują, który tytuł pasuje do zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie oglądają zdjęcie i wybierają odpowiedni czasownik w podanym zdaniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu mówią, co robi fryzjer widoczny na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

puzzle

Nauczyciel prezentuje fotografię (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Uczniowie zastanawiają się, jak zapytać: dokąd idziesz? Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec