Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.8.5
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Unser Hotel ist cool! / Nasz hotel jest super!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat wakacji i pobytu w hotelu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy obiektów znajdujących się w hotelu;
wyjaśnia, które miejsce w hotelu mu się podoba;
opisuje koleżance/koledze w e‑mailu swoje marzenia wakacyjne.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą interaktywną, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – aktywizująca (burza mózgów), dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zaczyna krótką rozmowę, pytając: Jakie miejsce na świecie chcielibyście zwiedzić? Czy macie konkretny kraj na liście swoich marzeń? Nauczyciel dopytuje, dlaczego akurat to miejsce, i prosi o uzasadnienie swojego zdania.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają e‑mail w części Przeczytaj, szukając znanych wyrażeń (tak by zrozumieć główną myśl tekstu). Następnie zakreślają wyrazy/zwroty, które są dla nich nowe/niezrozumiałe. W parach udzielają sobie wskazówek dotyczących podkreślonych wyrazów/zwrotów lub korzystają ze słowniczka. Każdy uczeń tworzy dwa pytania do tekstu, np. Wann fährt Laura nach Barcelona? Wohin fliegt Laura?, i zapisuje je na karteczkach otrzymanych od nauczyciela. Nauczyciel zbiera karteczki, odczytuje pytania, a uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie w parach wykonują Übung 2 w celu sprawdzenia stopnia zrozumienia tekstu w części Przeczytaj oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania, w których występuje odmiana rodzajnika nieokreślonego w bierniku (Akkusativ) po czasowniku haben, np. Wir haben im Hotel einen Parkplatz, Unser Hotel hat ein Schwimmbad, i pyta uczniów, jak myślą, w jaki sposób odmienia się rodzajniki. Uczniowie analizują podane przykłady i próbują samodzielnie dojść do reguły gramatycznej. Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzi na podstawie Tipp zur Grammatik.
Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj: zaznaczają poprawne rodzajniki.
Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej, w parach odpowiadają na pytanie Was muss ein Hotel haben? Wybrani uczniowi prezentują swoją wypowiedź na forum.
Na podstawie informacji zawartych na mapie interaktywnej uczniowie zaznaczają, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe (Übung 1) oraz dopasowują informacje do miejsc w hotelu (Übung 2).
Nauczyciel zapisuje na tablicy niepełne zdania z Übung 3 i prosi chętnych uczniów o podejście do tablicy oraz ich uzupełnienie.
Uczniowie losują karteczkę z numerem 1, 2 lub 3. Uczniowie z numerem 1 wpisują w wolne miejsca krzyżówki nazwy miejsc w hotelu (Aufgabe 1), uczniowie z numerem 2 dopasowują słowa wyrażone w języku polskim do ich niemieckich odpowiedników (Aufgabe 2), ostatnia grupa uczniów łączy w pary właściwe zwroty (Aufgabe 3).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie odpowiedzieli sobie, jakie są ich marzenia, które miejsce w hotelu spodoba im się najbardziej i dlaczego oraz z którego miejsca skorzystają najczęściej: z basenu, placu zabaw itp. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty do rozmowy, np.: Ich finde das Schwimmbad/den Spielplatz/das Restaurant toll, Ich schwimme/spiele/esse verschiedene Gerichte gerne, Im Hotel finde ich …
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 4 i 5: uzupełniają tekst właściwymi słowami oraz przyporządkowują rzeczowniki do właściwych rodzajników.
DODATKOWE ĆWICZENIE KOMUNIKACYJNE:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali krótką prezentację swoich planów wakacyjnych. Każdy uczeń powinien mieć około 2–3 minut na opowiedzenie o swoich planach.
Nauczyciel wprowadza kilka przydatnych zwrotów związanych z tematem planowania wakacji, takich jak: Ich fahre/fliege nach/in die …
Ich fahre/fliege mit …
Wir wohnen …
Unser Hotel/Gästehaus …
Wir möchten gerne …Każdy uczeń przedstawia swoje plany wakacyjne, korzystając z przygotowanych zwrotów. Uczniowie mogą opowiadać o miejscu, do którego chcą pojechać, rzeczach, które chcą zobaczyć, i aktywnościach, jakie planują.
Po każdej prezentacji nauczyciel może zachęcić innych uczniów do zadawania pytań dotyczących planów wakacyjnych prezentującej osoby, np. Wann fahrt ihr? Was wollt ihr dort machen?
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 i 7: wybierają właściwy rodzajnik nieokreślony oraz piszą o jednym z miejsc w hotelu podczas wakacji z rodzicami.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują mapę wybranego hotelu, podpisują na niej różne miejsca w obiekcie;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z mapy interaktywnej do rozmowy o hotelu;
po lekcji: uczniowie tworzą fiszki obrazkowe, wykorzystując nowe słownictwo poznane na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0