Numer e‑materiału: 2.5.8.5

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Unser Hotel ist cool! / Nasz hotel jest super!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat wakacji i pobytu w hotelu

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy obiektów znajdujących się w hotelu;

  • wyjaśnia, które miejsce w hotelu mu się podoba;

  • opisuje koleżance/koledze w e‑mailu swoje marzenia wakacyjne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z mapą interaktywną, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – aktywizująca (burza mózgów), dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zaczyna krótką rozmowę, pytając: Jakie miejsce na świecie chcielibyście zwiedzić? Czy macie konkretny kraj na liście swoich marzeń? Nauczyciel dopytuje, dlaczego akurat to miejsce, i prosi o uzasadnienie swojego zdania.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają e‑mail w części Przeczytaj, szukając znanych wyrażeń (tak by zrozumieć główną myśl tekstu). Następnie zakreślają wyrazy/zwroty, które są dla nich nowe/niezrozumiałe. W parach udzielają sobie wskazówek dotyczących podkreślonych wyrazów/zwrotów lub korzystają ze słowniczka. Każdy uczeń tworzy dwa pytania do tekstu, np. Wann fährt Laura nach Barcelona? Wohin fliegt Laura?, i zapisuje je na karteczkach otrzymanych od nauczyciela. Nauczyciel zbiera karteczki, odczytuje pytania, a uczniowie udzielają odpowiedzi.

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie w parach wykonują Übung 2 w celu sprawdzenia stopnia zrozumienia tekstu w części Przeczytaj oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania, w których występuje odmiana rodzajnika nieokreślonego w bierniku (Akkusativ) po czasowniku haben, np. Wir haben im Hotel einen Parkplatz, Unser Hotel hat ein Schwimmbad, i pyta uczniów, jak myślą, w jaki sposób odmienia się rodzajniki. Uczniowie analizują podane przykłady i próbują samodzielnie dojść do reguły gramatycznej. Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzi na podstawie Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj: zaznaczają poprawne rodzajniki.

  • Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej, w parach odpowiadają na pytanie Was muss ein Hotel haben? Wybrani uczniowi prezentują swoją wypowiedź na forum.

  • Na podstawie informacji zawartych na mapie interaktywnej uczniowie zaznaczają, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe (Übung 1) oraz dopasowują informacje do miejsc w hotelu (Übung 2).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy niepełne zdania z Übung 3 i prosi chętnych uczniów o podejście do tablicy oraz ich uzupełnienie.

  • Uczniowie losują karteczkę z numerem 1, 2 lub 3. Uczniowie z numerem 1 wpisują w wolne miejsca krzyżówki nazwy miejsc w hotelu (Aufgabe 1), uczniowie z numerem 2 dopasowują słowa wyrażone w języku polskim do ich niemieckich odpowiedników (Aufgabe 2), ostatnia grupa uczniów łączy w pary właściwe zwroty (Aufgabe 3).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie odpowiedzieli sobie, jakie są ich marzenia, które miejsce w hotelu spodoba im się najbardziej i dlaczego oraz z którego miejsca skorzystają najczęściej: z basenu, placu zabaw itp. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty do rozmowy, np.: Ich finde das Schwimmbad/den Spielplatz/das Restaurant toll, Ich schwimme/spiele/esse verschiedene Gerichte gerne, Im Hotel finde ich

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 4 i 5: uzupełniają tekst właściwymi słowami oraz przyporządkowują rzeczowniki do właściwych rodzajników.

DODATKOWE ĆWICZENIE KOMUNIKACYJNE:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali krótką prezentację swoich planów wakacyjnych. Każdy uczeń powinien mieć około 2–3 minut na opowiedzenie o swoich planach.

  • Nauczyciel wprowadza kilka przydatnych zwrotów związanych z tematem planowania wakacji, takich jak: Ich fahre/fliege nach/in die …
    Ich fahre/fliege mit …
    Wir wohnen …
    Unser Hotel/Gästehaus …
    Wir möchten gerne …

  • Każdy uczeń przedstawia swoje plany wakacyjne, korzystając z przygotowanych zwrotów. Uczniowie mogą opowiadać o miejscu, do którego chcą pojechać, rzeczach, które chcą zobaczyć, i aktywnościach, jakie planują.

  • Po każdej prezentacji nauczyciel może zachęcić innych uczniów do zadawania pytań dotyczących planów wakacyjnych prezentującej osoby, np. Wann fahrt ihr? Was wollt ihr dort machen?

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 6 i 7: wybierają właściwy rodzajnik nieokreślony oraz piszą o jednym z miejsc w hotelu podczas wakacji z rodzicami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują mapę wybranego hotelu, podpisują na niej różne miejsca w obiekcie;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z mapy interaktywnej do rozmowy o hotelu;

  • po lekcji: uczniowie tworzą fiszki obrazkowe, wykorzystując nowe słownictwo poznane na lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec