Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.1.5
Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Das sind meine Hobbys / Oto moje zainteresowania
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii o zainteresowaniach oraz wypowiadania się na temat hobby.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni zainteresowania;
przedstawi opinię na temat zainteresowań;
opowie, co lubi robić w czasie wolnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń wykorzystuje zajęcia z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Uczeń tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Nauczyciel przeprowadza „na bieżąco” nieformalną oraz formalną diagnozę oraz systematycznie przekazuje uczniowi i jego rodzicom – w sposób zrozumiały i czytelny dla odbiorcy – informację zwrotną na temat poziomu osiągnięć/postępów ucznia w zakresie poszczególnych umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych: tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie,
używanie obrazu i dźwięku: tworzenie ilustracji,
ćwiczenie wymowy i pisowni nowopoznanych słów, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach w rozmowie z obcokrajowcem,
rozumienie informacji: czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych),
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki, dbałość o dogodny dla nauki czas; wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych),
automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/stwierdzenia o sobie, np. „uczenie się języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”),
zadawanie pytania (prośba o wyrażenie opinii),
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza;
praktyczna – metoda aktywizująca;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z cytatem „Wer ein Hobby hat, macht aus Freizeit Freuzeit”. Uczniowie odpowiadają na pytanie, czy zgadzają się z podanym stwierdzeniem. Następnie wymieniają swoje zainteresowania w języku polskim. Nauczyciel wymawia, a następnie zapisuje na tablicy wymienione przez uczniów hobby w języku niemieckim.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują Übung 1‑3. Uczniowie wskazują, czy zdania są zgodne z treścią tekstu, porządkują okoliczniki czasu oraz przymiotniki określające pozytywne i negatywne opinie.
Uczniowie uczą się, w jaki sposób można zapytać rówieśnika o opinię na temat hobby oraz w jaki sposób można wyrazić swoje zdanie na temat danego zainteresowania.
Katalog interaktywny pogłębia poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwala słownictwo poznane wcześniej. Uczniowie wykonują polecenia do katalogu interaktywnego, które sprawdzają ich umiejętność czytania ze zrozumieniem. Uczniowie przyporządkowują podpisy do zdjęć (Übung 1), łączą pasujące do siebie fragmenty zdań (Übung 2) oraz dopasowują wyrazy do kategorii (Übung 3) w części Katalog interaktywny.
W części Sprawdź się uczniowie utrwalają poznane słownictwo dotyczące zainteresowań, wyrażania opinii o hobby oraz częstotliwości wykonywania czynności poprzez:
rozwiązywanie krzyżówki (Aufgabe 1),
zaznaczenie wyrazów, które pasują do czasownika spielen (Aufgabe 2),
dopasowanie wyrazów do kategorii (Aufgabe 3),
uzupełnienie tekstu brakującymi wyrazami (Aufgabe 4),
wskazywanie wyrażeń synonimicznych (Aufgabe 5),
wskazywanie prawidłowych reakcji językowych (Aufgabe 6).
Nauczyciel przygotowuje scenariusze dotyczące różnych zainteresowań i hobby. Uczniowie w parach lub małych grupach otrzymują scenariusze i muszą odegrać krótkie dialogi, w których rozmawiają o swoich pasjach. To ćwiczenie pomaga w praktycznym stosowaniu słownictwa w kontekście.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie mają hobby. Uczniowie, którzy mają takie samo hobby łączą się w grupy (najlepiej czteroosobowe). Osoby, które wymieniły różnorodne hobby również łączą się w grupy, jednak muszą zdecydować się na jedno hobby. Nauczyciel wręcza grupom kartę pracy, która zawiera pytania: Jak nazywa się to hobby? (Wie heißt dieses Hobby?), Na czym ono polega? (Worum geht es in diesem Hobby?), Co jest potrzebne do jego realizacji? (Was braucht man dafür?), Jakie sławne osoby mają to samo hobby? (Welche berühmte Personen haben das gleiche Hobby?) Uczniowie pracują ze słownikami, tworzą kolaże, które zawierają odpowiedzi na pytania. TIPP: Wyjaśnijcie, na czym polega wybrane przez was hobby. Jakich przedmiotów, sprzętu potrzebujecie do wykonywania tej czynności? Poszukajcie w Internecie sławnych osób, które również mają takie samo hobby. LÖSUNG: Unser Hobby ist Sport. Wir spielen Fußball/Volleyball/Basketball/joggen/schwimmen … Wir brauchen einen Ball/Sportschuhe/eine Badehose … Robert Lewandowski ist auch ein Sportfan. Mesut Özil spielt auch Fußball.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 i 8. Opisują, jakie czynności wykonują często, czasami, rzadko i wcale. Uczniowie utrwalają zasady szyku prostego. Rozpoczynają zdania od podmiotu, od okolicznika czasu lub dopełnienia oraz odpowiadają na pytania. Uczniowie mogą wykonać plakat z rysunkami ilustrującymi opisywane czynności.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa z tematu zainteresowania, uczniowie tworzą mapę myśli związanych z tym hasłem;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią opowiedzieć o tym, jakie mają hobby, zapytać rówieśnika, jakie ma zainteresowania, zapytać o opinię i wyrazić swoje zdanie na temat zainteresowań.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0