Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora lekcji: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was machst du in deiner Freizeit?/Co robisz w czasie wolnym?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat form spędzania czasu wolnego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni powody wyboru osoby, którą chciałby poznać;
analizuje dane zawarte w statystyce na temat spędzania czasu wolnego przez nastolatków;
formułuje rady, w jaki sposób znaleźć odpowiednie hobby.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – technika: praca z tekstem;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
sznurek,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel kładzie na podłodze sznurek, dzieląc w ten sposób salę lekcyjną na dwie części. Po jednej stronie nauczyciel zapisuje na kartce zdanie: 1. Ich verbringe meine Freizeit eher in Bewegung, natomiast po drugiej stronie nauczyciel zapisuje: 2. Ich verbringe meine Freizeit meistens im Liegen/Stehen/Sitzen. Uczniowie zastanawiają się, z którym stwierdzeniem się identyfikują i ustawiają się po odpowiedniej stronie sznurka.
Każda grupa uczniów wybiera ucznia, pełniącego rolę „nauczyciela”, który zapisuje na arkuszach papieru (najlepiej w formie listy, aby można było dopisać procenty) ulubione czynności wykonywane przez członków grupy w wolnym czasie. Uczniowie umieszczają swoje arkusze/plakaty w widocznym miejscu, tak aby wszyscy mogli zapoznać się z efektami pracy i wyjaśnić sobie nieznane słówka.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst Ich und meine Freizeit (praca indywidualna) i decydują, do której z dwóch grup, przedstawionych wcześniej, należą Jonas, Maximilian, Leni oraz Amelie.
Uczniowie porównują wyniki swojej pracy z partnerem, następnie wykonują Übung 1.
Uczniowie uzupełniają listy czynności zapisane na plakatach (praca w plenum). Następnie uczniowie stawiają znak przy każdej czynności, którą wykonują w wolnym czasie (udział w ankiecie).
Na podstawie udzielonych informacji, uczniowie tworzą diagram, obliczają procenty i opisują wyniki ankiety (praca w parach).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie prezentują swoje diagramy.
Praca domowa:
Uczniowie, wcielając się w rolę dziennikarzy, tworzą listę pytań, które chcieliby zadać każdej z osób przedstawionych w tekście, np.: Jonas, du hast gesagt, in Berlin kann man sich nicht langweilen. Du wohnst in Kreuzberg. Kannst du uns etwas mehr über das Kulturangebot in Kreuzberg erzählen? lub wykonują Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; przygotowanie minimum 5 fiszek z nazwą czynności wykonywanej w wolnym czasie (strona pierwsza) i jej ilustracją (strona druga);
w trakcie lekcji: uczniowie układają przyniesione fiszki w rzędzie, na stole pośrodku klasy ilustracjami do góry. Nauczyciel w razie potrzeby dokłada karty z ilustracjami i nazwami zaczerpniętymi z multimedium. Stojąc wokół stołu, wskazują na te ilustracje, które potrafią nazwać. Po odwróceniu fiszki sprawdzają, czy podana nazwa była prawidłowa. Odkładają na bok te fiszki, które nie sprawiały nikomu kłopotu. Pozostałe układają w regularny kształt i grają w grę „Was ist weg?”. Nauczyciel usuwa jedną, gdy uczniowie nie patrzą na stół, a następnie zgadują, jakiej karty brakuje;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Ustalenie harmonogramu tygodnia, w którym uczeń zaplanuje wykonanie przynajmniej dwóch z pięciu czynności poznanych na lekcji.