Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Budowa wnętrza Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/klasa I
Podstawa programowa:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń: 1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
• kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
• kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
• kompetencje cyfrowe,
• kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• podaje sposoby badań wnętrza Ziemi
• przedstawia budowę wnętrza Ziemi
• odczytuje schemat budowy wnętrza Ziemi
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, miniwykład, dyskusja, plakaty/poster, grafika interaktywna
Formy zajęć: praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, kartki papieru, guma mocująca, pisaki
Materiały pomocnicze:
J. Balon, J. Desperak, Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003 (dział: Geologia).
T. Szczepanik, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1977.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – krótka pogadanka: Czy wiecie, w jaki sposób można zbadać budowę wnętrza Ziemi? Dlaczego występują trudności z poznaniem dokładnej budowy wnętrza Ziemi?
Nauczyciel podaje temat i cele lekcjim
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, wyszukali metody badania wnętrza Ziemi – uczniowie korzystają z części „Przeczytaj” z e‑materiału.
Nauczyciel wskazuje parę uczniów, którzy przedstawiają wyszukane metody – pozostali uczniowie dopełniają wypowiedź, uzupełniają o inne metody badań
Faza realizacyjna
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, stwierdzając, że efektem tych badań jest stwierdzenie warstwowej budowy wnętrza Ziemi.
Uczniowie na podstawie grafiki interaktywnej (Budowa wnętrza Ziemi) wyróżniają warstwy wnętrza Ziemi, uwzględniają zaznaczone tam powierzchnie nieciągłości.
Nauczyciel w formie miniwykładu wyjaśnia, na czym polegają powierzchnie nieciągłościm
Następnie nauczyciel dzieli klasę na sześć grup – każda z nich otrzymuje arkusz papieru z narysowanym schematem wybranych warstw Ziemi – załączniki 1‑3. (Każdy załącznik należy przerysować podwójnie – dwie grupy będą opracowywały tę samą warstwę).
Nauczyciel objaśnia zasady pracy – uczniowie mają rozpoznać i scharakteryzować przedstawioną warstwę wnętrza Ziemim
Każda grupa pracuje nad swoim zadaniem, korzystają z podręcznika, e‑materiału – każdy uczeń w grupie stara się wiedzieć jak najwięcej o danej warstwie wnętrza Ziemi.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im, wyjaśnia wątpliwości.
Po upływie określonego czasu grupy pracujące nad tym samym zagadnieniem siadają wspólnie, aby przedyskutować stworzoną charakterystykę; wspólnie ustalają, w jaki sposób zaprezentują klasie „swoją” warstwę wnętrza Ziemi.
Wybrani przedstawiciele grup prezentują prace na forum klasy w kolejności od skorupy ziemskiej do jądra Ziemi – plakaty przyklejają jeden pod drugim, aby powstała całość wnętrza Ziemi.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, uzupełnia je w miarę potrzebym
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie grafiki w multimedium opisali zmiany temperatury, ciśnienia i gęstości, które zachodzą we wnętrzu Ziemi wraz ze wzrostem głębokości.
Uczniowie wyróżniają prawidłowości w przedstawionych zmianach.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień – dotyczące występowania i charakterystyki warstw wnętrza Ziemi.
Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑7 z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Praca domowa
• Uczniowie mają do wykonania ćwiczenie 8. z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
• grafikę można wykorzystać we wstępie do lekcji o stopniu geotermicznym oraz we wstępie do lekcji dotyczącej genezy procesów wewnętrznych (endogenicznych).