Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Ziemia – planeta Układu Słonecznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.

Uczeń:

  1. charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego,

  • porównuje Ziemię z innymi planetami Układu Słonecznego,

  • podaje przykłady oddziaływania ciał niebieskich na Ziemię.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: ćwiczenia przedmiotowe, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,  zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,  tablica interaktywna/tablica

Materiały pomocnicze

J. Chambers, J. Mitton, Od pyłu do życia. Pochodzenie i ewolucja Układu Słonecznego, tłum. B. Kenig, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

S. Flory, S. Parazynski, Ponad niebem, tłum. B. Zborski, Bellona, Warszawa 2019.

H.Y. McSween, Od gwiezdnego pyłu do planet. Geologiczna podróż przez Układ Słoneczny, tłum. A.S. Pilski, Prószyński i S‑ka, Warszawa 1996.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Podanie celów lekcji i kryteriów sukcesu.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania o kształtowanie się wiedzy na temat Ziemi w Układzie Słonecznym (teoria geocentryczna i heliocentryczna), jak został ukształtowany Układ Słoneczny?

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. Prosi uczniów, aby za pomocą dostępnych źródeł geograficznych wyjaśnili, kiedy powstała Ziemia oraz jak inne ciała niebieskie oddziałują na naszą planetę.

  • Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie z sekcji „Animacja 3D”. Nauczyciel uruchamia animację. Następnie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie, pracując w grupach, udzielają odpowiedzi na zadane pytanie. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Opisz, dlaczego w Układzie Słonecznym tylko na Ziemi rozwinęło się życie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja 3D może zostać wykorzystana na innych lekcjach dotyczących Ziemi we Wszechświecie (zakres podstawowy: II). Może zostać wykorzystana także w ramach powtórzenia informacji na lekcjach z działu Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata (zakres rozszerzony: II).