Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Różnorodność budowy i funkcji plastydów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dokonuje podziału plastydów;
omawia warunki, w jakich dochodzi do przekształceń różnych rodzajów plastydów;
wykazuje związek budowy każdego z rodzajów plastydów z pełnioną funkcją.
Strategia nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
5 × 5 × 5;
analiza tekstu źródłowego;
pogadanka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania: „Jak to się dzieje, że latem pigmentacja skóry człowieka się zmienia, nadając jej ciemniejszy odcień?”. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rośliny również zmieniają kolory i staje się to pod wpływem światła oraz dzięki obecności plastydów.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Uczniowie przypominają budowę komórki roślinnej, zwracając uwagę na położenie i budowę plastydów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup po pięć osób. Można to zrobić w następujący sposób: na niewielkich karteczkach wypisać symbole A1, A2, A3, A4, A5, B1, B2 itd. aż do E5. Stoły oznaczyć literami A, B, C, D, E. Następnie losowo rozdać kartki uczniom i poprosić ich o znalezienie stołu z literą taką jak na kartce. W drugiej części ćwiczenia stoły numerujemy od 1 do 5 i prosimy o znalezienie stołu o liczbie zgodnej z numerem.
Utworzone grupy otrzymują zagadnienia do opracowania, które każdy członek grupy zreferuje pozostałym uczniom w nowo utworzonych grupach. Zagadnienia: grupa A – rodzaje plastydów, grupa B – proplastydy, grupa C – etioplasty, grupa D – chromoplasty, grupa E – leukoplasty, chloroplasty, gerontoplasty. Czas pracy: 10 minut, Źródło: e‑materiał.
Nauczyciel obserwuje pracę grup. Odpowiada na pytania, w razie potrzeby udziela dodatkowych instrukcji.
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel tworzy nowe grupy, tak by w każdej z nich był obecny przedstawiciel każdej z poprzednich grup dyskusyjnych, numerując stoły od 1 do 5.
Po utworzeniu nowych grup każdy jej członek prezentuje informacje opracowane w poprzedniej grupie. Czas pracy w nowych grupach: 15 minut.
Nauczyciel podsumowuje pracę grupową uczniów.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z symulacją interaktywną obrazującą przekształcenie różnych rodzajów plastydów w zależności od programu rozwojowego komórki/tkanki i zmian warunków zewnętrznych, np. oświetlenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 2 i 3 zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca:
Grupy otrzymują krzyżówkę do rozwiązania zawartą w materiałach pomocniczych (zał. 1).
Uczniowie prezentują rozwiązanie krzyżówki, nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 1, 4, 5, 6, 7 i 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
- Organella zawierające własne DNA i rybosomy, otoczone podwójną błoną białkowo-lipidową.
- Rodzaj plastydów zawierających barwniki czerwono-pomarańczowe i żółte; nadają kolor m.in. owocom.
- Barwnik fotosyntetyczny charakterystyczny dla chloroplastów.
- Rodzaj plastydów nie posiadających barwnika, występujący w nadziemnych częściach roślin hodowanych w ciemności (pod wpływem światła przekształca się w chloroplast).
- Rodzaj plastydów zapasowych, nie posiadających barwnika, występujący najczęściej w podziemnych częściach roślin.
- Bezbarwne plastydy powstające w starzejących się komórkach tkanek nadziemnych.
- Żółty barwnik fotosyntetyczny.
- Plastydy niedojrzałe występujące w dużych ilościach m.in. w merystemach.
1 | |||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||
7 | |||||||||||||||||||||
8 |
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulacja interaktywna powinna zostać zastosowana w fazie realizacyjnej lekcji.