Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Różnorodność budowy i funkcji plastydów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dokonuje podziału plastydów;

  • omawia warunki, w jakich dochodzi do przekształceń różnych rodzajów plastydów;

  • wykazuje związek budowy każdego z rodzajów plastydów z pełnioną funkcją.

Strategia nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • 5 × 5 × 5;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Jak to się dzieje, że latem pigmentacja skóry człowieka się zmienia, nadając jej ciemniejszy odcień?”. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rośliny również zmieniają kolory i staje się to pod wpływem światła oraz dzięki obecności plastydów.

  2. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

  3. Uczniowie przypominają budowę komórki roślinnej, zwracając uwagę na położenie i budowę plastydów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup po pięć osób. Można to zrobić w następujący sposób: na niewielkich karteczkach wypisać symbole A1, A2, A3, A4, A5, B1, B2 itd. aż do E5. Stoły oznaczyć literami A, B, C, D, E. Następnie losowo rozdać kartki uczniom i poprosić ich o znalezienie stołu z literą taką jak na kartce. W drugiej części ćwiczenia stoły numerujemy od 1 do 5 i prosimy o znalezienie stołu o liczbie zgodnej z numerem.

  2. Utworzone grupy otrzymują zagadnienia do opracowania, które każdy członek grupy zreferuje pozostałym uczniom w nowo utworzonych grupach. Zagadnienia: grupa A – rodzaje plastydów, grupa B – proplastydy, grupa C – etioplasty, grupa D – chromoplasty, grupa E – leukoplasty, chloroplasty, gerontoplasty. Czas pracy: 10 minut, Źródło: e‑materiał.

  3. Nauczyciel obserwuje pracę grup. Odpowiada na pytania, w razie potrzeby udziela dodatkowych instrukcji.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel tworzy nowe grupy, tak by w każdej z nich był obecny przedstawiciel każdej z poprzednich grup dyskusyjnych, numerując stoły od 1 do 5.

  5. Po utworzeniu nowych grup każdy jej członek prezentuje informacje opracowane w poprzedniej grupie. Czas pracy w nowych grupach: 15 minut.

  6. Nauczyciel podsumowuje pracę grupową uczniów.

  7. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z symulacją interaktywną obrazującą przekształcenie różnych rodzajów plastydów w zależności od programu rozwojowego komórki/tkanki i zmian warunków zewnętrznych, np. oświetlenia.

  8. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 2 i 3 zawarte w e‑materiale.

Faza podsumowująca:

  1. Grupy otrzymują krzyżówkę do rozwiązania zawartą w materiałach pomocniczych (zał. 1).

  2. Uczniowie prezentują rozwiązanie krzyżówki, nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 1, 4, 5, 6, 7 i 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

RZtkNVlgA6vy2
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Organella zawierające własne DNA i rybosomy, otoczone podwójną błoną białkowo-lipidową., 2. Rodzaj plastydów zawierających barwniki czerwono-pomarańczowe i żółte; nadają kolor m.in. owocom., 3. Barwnik fotosyntetyczny., 4. Rodzaj plastydów nie posiadających barwnika, występujący w nadziemnych częściach roślin., 5. Rodzaj plastydów nie posiadających barwnika, występujący najczęściej w podziemnych częściach roślin., 6. Bezbarwne plastydy powstające w komórkach tkanek organów podziemnych., 7. Barwnik żółty., 8. Plastydy niedojrzałe występujące w dużych ilościach m.in. w nasionach.
Zał. 1. Krzyżówka
  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:

  • Symulacja interaktywna powinna zostać zastosowana w fazie realizacyjnej lekcji.