Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Coasteering / Koasterowanie

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.10, II.5, III.1, III.4, V.1, V.8, VII.8, VII.15, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu koasterowania.

  2. Uczeń opisuje cechy charakterystyczne dla tej dyscypliny oraz najciekawsze miejsca do jej uprawiania.

  3. Uczeń opisuje zalety wspinaczki po klifach i wyjaśnia, z czego wynika popularność tego sportu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat niecodziennych dyscyplin sportowych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat sposobów aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

  3. Uczeń kształtuje postawę aktywności i otwartości na nowe doznania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające wspinaczy (Przeczytaj) i pyta: What comes to your mind when you hear the word „adventure”? What adventure do you dream about? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Thrilling Activity You Need to Try! i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy pełnymi zdaniami i je uzasadniają, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):

  • What is the main purpose of coasteering?

  • What precautions must be taken to enjoy this sport safely?

  • Where can people go to take up this activity?

    Wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  1. Uczniowie w ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie wspólnie oglądają prezentację, po czym wykonują na forum klasy Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).

  3. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).

  4. Uczniowie rozmawiają w parach i wyjaśniają, jaki jest związek koasterowania z dobrym samopoczuciem, zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Wskazani przez nauczyciela uczniowie relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

Uczniowie ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się) i wyjaśniają dlaczego kosterowanie może być sportem dla każdego. Dodatkowo mogą stworzyć skierowaną do innych uczniów ulotkę zachęcającą do uprawiania tego sportu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You read an article about coasteering and found it intriguing. Write an email to your friend from England and share your knowledge and opinion on the subject. In the email:

  • explain what coasteering is and what equipment you need to do it;

  • analyse two advantages of doing coasteering;

  • describe two top places for doing this activity, including main characteristics of each;

  • encourage your friend to try this sport.

Write an email using 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą listę 12 pytań do treści zawartych w prezentacji, a następnie pracują w parach i zadają pytania koledze/koleżance, którego/której zadaniem jest udzielić odpowiedzi.