Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Coasteering / Koasterowanie
Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.10, II.5, III.1, III.4, V.1, V.8, VII.8, VII.15, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu koasterowania.
Uczeń opisuje cechy charakterystyczne dla tej dyscypliny oraz najciekawsze miejsca do jej uprawiania.
Uczeń opisuje zalety wspinaczki po klifach i wyjaśnia, z czego wynika popularność tego sportu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat niecodziennych dyscyplin sportowych.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat sposobów aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Uczeń kształtuje postawę aktywności i otwartości na nowe doznania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające wspinaczy (Przeczytaj) i pyta: What comes to your mind when you hear the word „adventure”? What adventure do you dream about? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Thrilling Activity You Need to Try! i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy pełnymi zdaniami i je uzasadniają, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):
What is the main purpose of coasteering?
What precautions must be taken to enjoy this sport safely?
Where can people go to take up this activity?
Wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie w ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie wspólnie oglądają prezentację, po czym wykonują na forum klasy Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie rozmawiają w parach i wyjaśniają, jaki jest związek koasterowania z dobrym samopoczuciem, zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Wskazani przez nauczyciela uczniowie relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się) i wyjaśniają dlaczego kosterowanie może być sportem dla każdego. Dodatkowo mogą stworzyć skierowaną do innych uczniów ulotkę zachęcającą do uprawiania tego sportu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You read an article about coasteering and found it intriguing. Write an email to your friend from England and share your knowledge and opinion on the subject. In the email:
explain what coasteering is and what equipment you need to do it;
analyse two advantages of doing coasteering;
describe two top places for doing this activity, including main characteristics of each;
encourage your friend to try this sport.
Write an email using 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą listę 12 pytań do treści zawartych w prezentacji, a następnie pracują w parach i zadają pytania koledze/koleżance, którego/której zadaniem jest udzielić odpowiedzi.