Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Problems of the City Life / Życie w mieście i jego problemy
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.5, III.4, III.6, V.1, V.6, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń posługuje się słownictwem pozwalającym na opisanie skutków i przyczyn problemów w mieście.
Uczeń potrafi zaproponować rozwiązania problemów miejskich.
Uczeń redaguje wiadomość e‑mail, w której opowiada o problemach w swoim mieście.
Cele motywacyjne:
Uczeń potrafi mówić o przyczynach i skutkach problemów w obszarach miejskich
Uczeń posługuje się słownictwem dotyczącym problemów miejskich w nowych kontekstach komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie miasta (Przeczytaj) i pyta uczniów: When we think about big cities, we think mostly about entertainments spaces like cinemas or shopping centres. But big cities also mean big problems. What problems can a big city have? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów w ramach przygotowania do czytanki wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi grupy słów na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst o problemach wielkich miast (Przeczytaj), a następnie prosi, aby uczniowie indywidualnie wybrali prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie czytają zdania na forum zespołu klasowego i uzasadniają swoje wybory cytatem z tekstu.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst jeszcze raz i w parach połączyli wyrazy aby utworzyć prawidłowe wyrażenia w Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie czytają odpowiedzi na forum zespołu klasowego.
Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach wykonali Exercise 4 (Przeczytaj). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie znaleźli w tekście czytanki i wynotowali w zeszytach wszystkie wyrazy odnoszące się do przyczyn i skutków, które został w nim użyte. Uczniowie pracują indywidualnie, a następnie chętna osoba podkreśla je na tablicy multimedialnej.
Nauczyciel prosi uczniów, by przetłumaczyli podkreślone wyrażenia. Uzupełnia tłumaczenia według wskazówek w e‑materiale.
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę zagrają w grę edukacyjną na temat ulepszeń w funkcjonowaniu miast. Kieruje uwagę na zdjęcia na początku sekcji Gra edukacyjna i pyta się klasy: Can you solve your city's problems if you make good decisions? Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję. Następnie prosi, by uczniowie rozwiązali wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie odpowiedzieli indywidualnie na pytania w Grze edukacyjnej, a następnie wykonali Exercise 2 (Gra edukacyjna). Uczniowie pracują indywidualnie i odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie analizują grę na forum klasy (Nauczyciel czyta pytania, a pojedynczy uczniowie zgłaszają się do przeczytania prawidłowej odpowiedzi). Następnie w parach wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach uzupełnili zdania w Exercise 4 (Gra edukacyjna), a następnie uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie rozwiązali krzyżówkę w Exercise 1 (Sprawdź się). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 2 i 3 (Sprawdź się). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną oraz omawiają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach 3–4 osobowych porozmawiali na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):
What do you think is the biggest problem in the city?
How can we help our cities, so they’re nice places to live in?
What are the results of overcrowding?
Uczniowie rozmawiają w grupach, a po zakończeniu pracy, przedstawiciele grup podsumowują dyskusje.
Uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo i tworzą własne zdania z wyrazami, które uznają za najbardziej warte zapamiętania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 4, 5 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about problems in your city to a friend from England. In the e‑mail:
describe what problems your city deals with;
explain what the city council does to help;
mention what else can be done to help your city.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie analizują Grę multimedialną w e‑materiale w parach i w ramach pracy domowej próbują dodać po jednym dodatkowym rozwiązaniu do każdego problemu zaprezentowanego w grze. Polecenie: Study the Educational game in e‑materiał at home. Add one more solution to each problem presented in the game.