Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Mill w literaturze i kulturze
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz poglądy Johna Stuarta Milla na temat wolności.
Dowiesz się, dlaczego poglądy Milla były atrakcyjne dla polskich pozytywistów.
Zrozumiesz, czym był ruch sufrażystek.
Zapoznasz się z niektórymi z postulatów pierwszej fali feminizmu.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna poglądy Johna Stuarta Milla na temat wolności;
dowie się, dlaczego poglądy Milla były atrakcyjne dla polskich pozytywistów;
zrozumie, czym był ruch sufrażystek;
zapozna się z niektórymi z postulatów pierwszej fali feminizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja za i przeciw;
rozmowa kierowana;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: W jaki sposób życie prywatne Milla wpłynęło na jego działalność filozoficzną?
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Informuje uczniów, że mają się przygotować do dyskusji za i przeciw na temat:
Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedia z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
- Jaka jest koncepcja rodziny według Milla?
- Czy zgadzasz się ze zdaniem Milla, że na przeszkodzie emancypacji kobiet stoją stereotypy, którym nadano pozory naukowości i naturalności?
Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 1 i 2. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Faza podsumowująca:
W celu podsumowania zajęć nauczyciel pyta uczniów, jakie było znaczenie poglądów Milla dla drugiego półwiecza XIX w., a jakie jest dla współczesności.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
O co walczy współczesny feminizm? Odpowiedzi poszukaj w wiarygodnych źródłach informacji i sporządź notatkę na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Mill J.S., O rządzie reprezentatywnym; Poddaństwo kobiet, tłum. G. Czernicki, M. Chyżyńska, Kraków 1995.
Humm M., Słownik teorii feminizmu, tłum. B. Umińska, J. Mikos, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.