Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Mill w literaturze i kulturze

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
8. John Stuart Mill. Uczeń:
1) przedstawia główne założenia etyki utylitarystycznej;
2) omawia dziedziny ludzkiej wolności: wolność przekonań, wolność postępowania, wolność zrzeszania;
3) wyjaśnia zasadę niekrzywdzenia innych;
4) posługuje się tą zasadą w moralnej ocenie przykładowych działań ludzkich;
5) analizuje fragment O wolności Johna Stuarta Milla (rozdz. I Rozważania wstępne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz poglądy Johna Stuarta Milla na temat wolności.

  • Dowiesz się, dlaczego poglądy Milla były atrakcyjne dla polskich pozytywistów.

  • Zrozumiesz, czym był ruch sufrażystek.

  • Zapoznasz się z niektórymi z postulatów pierwszej fali feminizmu.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna poglądy Johna Stuarta Milla na temat wolności;

  • dowie się, dlaczego poglądy Milla były atrakcyjne dla polskich pozytywistów;

  • zrozumie, czym był ruch sufrażystek;

  • zapozna się z niektórymi z postulatów pierwszej fali feminizmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja za i przeciw;

  • rozmowa kierowana;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: W jaki sposób życie prywatne Milla wpłynęło na jego działalność filozoficzną?

Faza realizacyjna:

  1. Dyskusja. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Informuje uczniów, że mają się przygotować do dyskusji za i przeciw na temat:

  2. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedia z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
    - Jaka jest koncepcja rodziny według Milla?
    - Czy zgadzasz się ze zdaniem Milla, że na przeszkodzie emancypacji kobiet stoją stereotypy, którym nadano pozory naukowości i naturalności?
    Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 1 i 2. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. W celu podsumowania zajęć nauczyciel pyta uczniów, jakie było znaczenie poglądów Milla dla drugiego półwiecza XIX w., a jakie jest dla współczesności.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

Praca domowa:

  1. O co walczy współczesny feminizm? Odpowiedzi poszukaj w wiarygodnych źródłach informacji i sporządź notatkę na ten temat.

Materiały pomocnicze:

  • Mill J.S., O rządzie reprezentatywnym; Poddaństwo kobiet, tłum. G. Czernicki, M. Chyżyńska, Kraków 1995.

  • Humm M., Słownik teorii feminizmu, tłum. B. Umińska, J. Mikos, Warszawa 1993.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.