Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Mapa i plan

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony:

I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.

Uczeń:

  1. posługuje się mapą topograficzną w terenie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odróżnia mapę od planu;

  • omawia klasyfikację map;

  • omawia konstrukcję map.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, poster/plakat, metody operatywne (m.in. praca z planem/mapą i tekstem e‑materiału)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, plany miast, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze:

W. Grygorenko, Redakcja i opracowanie map ogólnogeograficznych, PPWK, Warszawa 1970.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – burza mózgów – uczniowie podają skojarzenia do terminu „plan”. Pogadanka: jakie znamy „plany”? Co je wyróżnia? Nawiązanie do planów (np. miast) stosowanych w geografii.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe; każda grupa otrzymuje plan miasta (mogą być takie same lub różne); uczniowie ustalają cechy charakterystyczne dla danego planu. Wskazują różnice miedzy planem a przykładowymi mapami w atlasie geograficznym. Pogadanka.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym jest mapa, jak dzielimy mapy według skali i treści, czym jest generalizacja mapy.

  • Na podstawie treści e‑materiału uczniowie omawiają, jak powstaje mapa (wprowadzenie terminów: fotogrametria, fotointerpretacja, teledetekcja); czym mapa różni się od zdjęć lotniczych i satelitarnych – dyskusja na forum klasy.

  • Przypomnienie odwzorowań kartograficznych i sposobów prezentacji zjawisk na mapach; w tym na planach, które otrzymali na początku lekcji od nauczyciela.

  • Dyskusja o przydatności planów i ortofotomap (przykład wykorzystania planów i ortofotomapy w e‑materiale).

  • Następnie uczniowie w grupach dostają arkusze papieru i pisaki – zadaniem uczniów jest utworzenie plakatów (postery) porównujących plan z mapą.

  • Uczniowie, pracując nad plakatami, wykorzystują wszystkie możliwe informacje (m.in. skale, sposoby tworzenia planów i map, sposoby prezentacji zjawisk, cechy środowiska geograficznego, których nie umieszcza się na planach itp…).

  • Nauczyciel zaznacza, że przy ocenie plakatu weźmie pod uwagę jego treść i formę przedstawienia informacji.

  • Uczniowie prezentują swoje plakaty (po omówieniu zostawiają przyczepione np. do tablicy, aby można było wszystkie porównać).

  • Porównanie i ocena plakatów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e–materiału.

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

  • Na koniec uczniowie wymieniają umiejętności, które utrwalili lub nabyli podczas tej lekcji; mówią co było łatwe, trudne, do czego chcieliby wrócić na innych lekcjach itp.

Praca domowa

  • Korzystając z dowolnego planu miasta, przygotuj krótką wycieczkę pieszą, uwzględniającą ciekawe i ważne dla tego miasta miejsca. Planując wycieczkę, uwzględnij kierunki i pokonywane odległości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • symulację interaktywną może wykorzystać uczeń do indywidualnej nauki,

  • symulację interaktywną można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z zakresu rozszerzonego, dział I.