Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: O języku i stylu Lalki Prusa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
4) rozpoznaje zjawiska powodujące niejednoznaczność wypowiedzi (homonimie, anakoluty, elipsy, paradoksy), dba o jasność i precyzję komunikatu;
IV. Samokształcenie.
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określa funkcje języka w utworze Lalka Bolesława Prusa;

  • analizuje środki wyrazu literackiego, które Bolesław Prus zastosował w narracji tytułowej powieści;

  • omawia środki wyrazu literackiego użyte w Lalce w celu wykreowania postaci.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „O języku i stylu Lalki Prusa”, i prosi ich o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Prosi również o utworzenie 4 grup. Każda z nich ma za zadanie przygotować trzy najlepiej zapamiętane fragmenty Lalki Bolesława Prusa.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” i odczytuje cele ucznia. Uczniowie samodzielnie czytają treść wprowadzenia i na głos omawiają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na podstawie tekstu Styl i język Lalki z sekcji „Przeczytaj”. Zadaje uczniom pytanie: W jaki sposób Bolesław Prus stworzył mistrzowski, realistyczny obraz XIX‑wiecznego miasta i wyraziste postaci powieści?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają się w utworzonych wcześniej grupach. Wyświetlają sekcję „Mapa myśli” i zapoznają się z poleceniem 2. Rozwiązują je. W trakcie zadania posługują się przygotowanymi fragmentami tekstów Lalki. Odczytują swoje rozwiązania i uzupełniają pomysły innych zespołów.

  2. Uczestnicy zajęć wykonują polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie następuje prezentacja uzupełnionych w e‑materiale map myśli. Nauczyciel komentuje i analizuje pracę grup.

  3. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Mapa myśli”. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi.

  4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 2 na podstawie tekstu w prezentacji multimedialnej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie kończą zdanie: Z dzisiejszej lekcji wiem, że... .

  2. Uczniowie podsumowują lekcję, odpowiadając na pytanie: W jaki sposób Bolesław Prus urozmaicił narrację i wypowiedzi bohaterów?

Praca domowa:

  1. Przygotuj wypowiedź pisemną na temat funkcji języka w Lalce Bolesława Prusa.

Materiały pomocnicze:

  • Ewa Paczoska, Lalka, czyli rozpad świata, Warszawa 2008.

  • Prus Bolesław, Lalka, oprac. Józef Bachórz, Wrocław 1991.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.