Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Fazy przejścia epidemiologicznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
3) opisuje etapy rozwoju demograficznego ludności na przykładach wybranych krajów świata oraz ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego w wybranych państwach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia fazy przejścia epidemiologicznego,
charakteryzuje fazy przejścia epidemiologicznego pod kątem głównych przyczyn zgonów ludności,
omawia powiązania między modelem przejścia epidemiologicznego a modelem przejścia demograficznego.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa polityczna świata, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Łęcka I., Mało znane zagadnienia w nowej podstawie programowej – tajemnicze przejście epidemiologiczne, [w:] Podstawa programowa przedmiotu geografia, Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji, Warszawa 2009, s. 7–12.
Okólski M., Demografia.Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
Wróblewska W.,Teoria przejścia epidemiologicznego oraz fakty na przełomie wieków w Polsce, „Studia Demograficzne” 2009, nr 1 (155), s. 110–159.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat liczby oraz nazw faz modelu przejścia demograficznego.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów na temat zjawisk demograficznych zachodzących w poszczególnych fazach przejścia demograficznego. Tak kieruje dyskusją, żeby uczniowie wskazywali, jak w szczególności zmienia się współczynnik zgonów w każdej z faz.
W kolejnej części lekcji nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat historii badań nad przejściem epidemiologicznym. Może on wspomagać się fragmentem e‑materiału pt. Historia modelu przejścia demograficznego, wyświetlanym wówczas na tablicy interaktywnej.
Po tym etapie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz polecenia do grafiki interaktywnej (w parach lub grupach). W tym celu uczniowie wyświetlają na tabletach fragment e‑materiału pt. Fazy przejścia epidemiologicznego oraz grafikę interaktywną.
W kolejnym etapie nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą zagadnień, nad którymi pracowali uczniowie. Udzielają odpowiedzi do poleceń. W tym celu mogą skorzystać ze ściennej mapy politycznej świata. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
W następnym etapie lekcji uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po skończonej pracy chętni uczniowie przedstawiają rezultaty pracy na forum klasy. W przypadku niedysponowania tabletami (komputerami) nauczyciel wyświetla ćwiczenia na tablicy, a chętni uczniowie podchodzą do niej i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów. Pięć wskazanych przez nauczyciela osób charakteryzuje krótko każdą z faz przejścia epidemiologicznego.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem e‑materiału pt. Warianty przejścia epidemiologicznego oraz rozwinięcie tego zagadnienia na podstawie literatury, którą wskazano w materiałach pomocniczych. Efektem pracy ma być krótka notatka w zeszytach oraz wykonanie ćwiczenia 5 z bloku ćwiczeń interaktywnych.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij, na czym polega model „czterech pól zdrowia”.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może zaprezentować grafikę interaktywną raz jeszcze – w fazie podsumowującej lekcji (jako utrwalenie wiadomości). Uczniowie mogą się z nią zapoznać samodzielnie (na tabletach) lub wspólnie – poprzez wyświetlenie jej przez nauczyciela na tablicy interaktywnej. Może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas omawiania innych zagadnień związanych z demografią (zakres podstawowy: VIII. 1, VIII. 2; zakres rozszerzony: XXI. 1).