Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Produkcja energii jądrowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej. Uczeń:

7) analizuje wykorzystanie energetyki jądrowej na świecie, dyskutuje na temat problemów związanych z jej rozwojem oraz rozumie potrzebę społecznej debaty nad decyzją o wykorzystaniu jej w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

● omawia najważniejsze wydarzenia z historii energetyki jądrowej,

● charakteryzuje stan i dynamikę zmian udziału elektrowni atomowych w produkcji energii elektrycznej na świecie,

● przedstawia strukturę produkcji energii jądrowej i jej zmiany w latach 1980‑2015,

● podaje powody dużego udziału energii jądrowej w produkcji energii elektrycznej ogółem,

● wymienia przyczyny, które spowodowały zmiany w produkcji energii jądrowej na świecie na przestrzeni czterdziestu lat

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

- Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

- Wieloński A., Geografia przemysłu, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

- Wrona J., (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.

- Wrzosek A., Geografia energetyki świata, WSiP, Warszawa 1977.

Netografia [dostęp: 18.09.2019]

https://wysokienapiecie.pl/tag/energetyka‑na‑swiecie/

https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.NUCL.ZS

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem energii uzyskiwanej z paliw jądrowych. W tym celu nauczyciel może posłużyć się wprowadzeniem do e‑materiału, wyświetlając tę część na tablicy.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy fragment e‑materiału, który dotyczy najważniejszych wydarzeń z historii energetyki jądrowej. Inicjuje na ten temat dyskusję, w którą włączają się uczniowie.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie wykresu obrazującego zmiany udziału energii jądrowej w produkcji energii elektrycznej na świecie od początku lat 70. XX w. oraz mapy przedstawiającej udział energii atomowej w ogólnej produkcji energii elektrycznej na świecie według państw. W tym celu wyświetla ten fragment e‑materiału na tablicy lub prosi uczniów o jego odtworzenie na tabletach (lub komputerach).

  • Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję ta temat przyczyn zjawisk, które uczniowie zaobserwowali w trakcie analizy rycin.

  • W kolejnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla multimedium bazowe i prosi uczniów o jego analizę i interpretację. Uczniowie w parach (lub grupach) dyskutują na zadany temat, a następnie nauczyciel podsumowuje i uzupełnia zgromadzoną przez uczniów wiedzę. Weryfikuje także ich przypuszczenia dotyczące przyczyn analizowanych zjawisk.

  • Dodatkowo nauczyciel może poprosić uczniów o sprawdzenie aktualnych danych dotyczących produkcji energii atomowej (jeśli dostępne są nowe dane), na przykład na stronie: data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.NUCL.ZS (dane statystyczne Banku Światowego). Uczniowie wówczas mają za zadanie sformułować wnioski na temat zaobserwowanych zmian w wielkości i strukturze produkcji energii atomowej.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

Praca domowa

  • Na podstawie niniejszego materiału, a także innych źródeł informacji uczniowie piszą wypracowanie na temat korzyści i zagrożeń, jakie przedstawia produkcja energii jądrowej. Są proszeni o zajęcie i uargumentowanie własnego stanowiska w tej sprawie.

  • Opcjonalnie można także polecić dokończenie ćwiczeń z części „Sprawdź się” lub zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: nauczyciel może wyświetlić multimedium bazowe na tablicy interaktywnej lub poprosić uczniów o zapoznanie się z nim na tabletach (lub komputerach). Multimedium można zastosować podczas innych zajęć dotyczących rozwoju energetyki atomowej oraz o strukturze produkcji energii na świecie.