Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Produkcja energii jądrowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej. Uczeń:
7) analizuje wykorzystanie energetyki jądrowej na świecie, dyskutuje na temat problemów związanych z jej rozwojem oraz rozumie potrzebę społecznej debaty nad decyzją o wykorzystaniu jej w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
● omawia najważniejsze wydarzenia z historii energetyki jądrowej,
● charakteryzuje stan i dynamikę zmian udziału elektrowni atomowych w produkcji energii elektrycznej na świecie,
● przedstawia strukturę produkcji energii jądrowej i jej zmiany w latach 1980‑2015,
● podaje powody dużego udziału energii jądrowej w produkcji energii elektrycznej ogółem,
● wymienia przyczyny, które spowodowały zmiany w produkcji energii jądrowej na świecie na przestrzeni czterdziestu lat
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia:
- Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
- Wieloński A., Geografia przemysłu, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
- Wrona J., (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.
- Wrzosek A., Geografia energetyki świata, WSiP, Warszawa 1977.
Netografia [dostęp: 18.09.2019]
https://wysokienapiecie.pl/tag/energetyka‑na‑swiecie/
https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.NUCL.ZS
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat źródeł energii ze szczególnym uwzględnieniem energii uzyskiwanej z paliw jądrowych. W tym celu nauczyciel może posłużyć się wprowadzeniem do e‑materiału, wyświetlając tę część na tablicy.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla na tablicy fragment e‑materiału, który dotyczy najważniejszych wydarzeń z historii energetyki jądrowej. Inicjuje na ten temat dyskusję, w którą włączają się uczniowie.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie wykresu obrazującego zmiany udziału energii jądrowej w produkcji energii elektrycznej na świecie od początku lat 70. XX w. oraz mapy przedstawiającej udział energii atomowej w ogólnej produkcji energii elektrycznej na świecie według państw. W tym celu wyświetla ten fragment e‑materiału na tablicy lub prosi uczniów o jego odtworzenie na tabletach (lub komputerach).
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję ta temat przyczyn zjawisk, które uczniowie zaobserwowali w trakcie analizy rycin.
W kolejnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla multimedium bazowe i prosi uczniów o jego analizę i interpretację. Uczniowie w parach (lub grupach) dyskutują na zadany temat, a następnie nauczyciel podsumowuje i uzupełnia zgromadzoną przez uczniów wiedzę. Weryfikuje także ich przypuszczenia dotyczące przyczyn analizowanych zjawisk.
Dodatkowo nauczyciel może poprosić uczniów o sprawdzenie aktualnych danych dotyczących produkcji energii atomowej (jeśli dostępne są nowe dane), na przykład na stronie: data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.NUCL.ZS (dane statystyczne Banku Światowego). Uczniowie wówczas mają za zadanie sformułować wnioski na temat zaobserwowanych zmian w wielkości i strukturze produkcji energii atomowej.
Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Praca domowa
Na podstawie niniejszego materiału, a także innych źródeł informacji uczniowie piszą wypracowanie na temat korzyści i zagrożeń, jakie przedstawia produkcja energii jądrowej. Są proszeni o zajęcie i uargumentowanie własnego stanowiska w tej sprawie.
Opcjonalnie można także polecić dokończenie ćwiczeń z części „Sprawdź się” lub zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: nauczyciel może wyświetlić multimedium bazowe na tablicy interaktywnej lub poprosić uczniów o zapoznanie się z nim na tabletach (lub komputerach). Multimedium można zastosować podczas innych zajęć dotyczących rozwoju energetyki atomowej oraz o strukturze produkcji energii na świecie.