Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Etapy i przebieg zapłodnienia u człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz etapy zapłodnienia u człowieka.
Przyporządkujesz poszczególne etapy zapłodnienia do miejsc w żeńskim układzie rozrodczym, w których zachodzą.
Wymienisz reakcje zapewniające zapłodnienie komórki jajowej człowieka przez tylko jeden plemnik.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
animacja;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A3, flamastry.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Etapy i przebieg zapłodnienia u człowieka”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat cyklu rozrodczego u kobiet i wędrówki plemników w drogach rodnych kobiety, zwracając uwagę na procesy związane z zapłodnieniem.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji oraz przybliża jej przebieg.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i spośród pytań sformułowanych przez uczniów we wstępnej fazie lekcji wybiera pięć. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań wybranych przez nauczyciela, a następnie udzielenie na nie odpowiedzi na podstawie wiadomości znajdujących się w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3.Praca z animacją pt. „Etapy i przebieg zapłodnienia u człowieka”. Nauczyciel wyświetla animację. Utworzone wcześniej grupy przekazują swoją gwiazdę pytań kolejnemu zespołowi, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Na podstawie obejrzanej animacji uczniowie weryfikują i uzupełniają odpowiedzi do gwiazdy pytań. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1 („Wyjaśnij, jakie cechy budowy i fizjologii żeńskiego układu rozrodczego wspomagają plemniki w dotarciu do komórki jajowej, a jakie im to utrudniają”). Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie podanych informacji – wyjaśnić, jaki skutek może mieć niedobór jonów wapnia podczas procesu zapłodnienia) i nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie przedstawionego tekstu – określić, co jest bezpośrednią przyczyną niepłodności u osób, u których obecne są przeciwciała przeciwplemnikowe) w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 2 (typu „prawda/fałsz”, sprawdzające wiedzę na temat etapów i przebiegu zapłodnienia u człowieka) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Nauczyciel może wykorzystać animację na lekcji „Kapacytacja plemników i ich wędrówka w drogach rodnych kobiety”.