Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Marlena Wójcik
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: На вокзале/Na dworcu
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII. Poziom językowy A1.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne – synteza, analiza, porównanie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowie o tym, jakie obiekty i pomieszczenia znajdują się na dworcu kolejowym oraz jakie usługi są w nich świadczone dla pasażerów;
poinformuje o miejscu i kierunku ruchu osoby lub przedmiotu, używając przysłówków miejsca i ruchu, między innymi w celu wskazania na lokalizację obiektów na dworcu kolejowym;
napisze krótki tekst informacyjny o tym, czym mogą zajmować się pasażerowie podczas oczekiwania na pociąg.
Cele motywacyjne:
zwraca uwagę na podobieństwo języka rosyjskiego do języka polskiego i angielskiego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe - umiejscawianie nowych słów w znanym kontekście, wspomaganie się obrazem;
strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczeń za pomocą wskazówek pozajęzykowych, np. ilustracji; pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez stosowanie parafraz;
strategie metakognitywne - utrwalanie i łączenie nowych informacji z nabytymi wcześniej;
strategie społeczne - współpraca z innymi uczniami.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
metoda kognitywna
metoda audiowizualna
metoda programowana
metoda podająca
metoda problemowa
Techniki:
burza mózgów
audio
prezentacja
grafiki
techniki multimedialne
Formy zajęć: praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna
Środki dydaktyczne: projektor lub tablica multimedialna, komputer z dostępem do internetu
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, z jakich pomieszczeń na dworcu kolejowym najczęściej korzystają pasażerowie. Uczniowie, stosując technikę burzy mózgów, zapisują swoje pomysły na tablicy (np. poczekalnia, toaleta, kawiarnia). Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszej lekcji zapoznają się ze słownictwem związanym z podróżowaniem pociągiem, a także z nazwami pomieszczeń znajdujących się na dworcu kolejowym, aby nauczyć się zadawać pytania i udzielać odpowiedzi związane z podróżowaniem, korzystaniem z usług na dworcu kolejowym. Dowiedzą się również, kiedy stosujemy rosyjskie przysłówki здесь, сюда́, там, туда́, które odpowiadają polskim przysłówkom tutaj i tam, nauczyć się pytać o miejsce obiektów bądź kierunek ruchu pociągów. Aby zainteresować uczniów tematem lekcji, nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z ciekawostką na temat węzła kolejowego w Moskwie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie słowa są dla uczniów zrozumiałe. W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że rosyjskie słowa: интернет, кафе i туалет brzmią podobnie i mają to samo znaczenie co angielskie słowa: internet, cafe, toilet. Z kolei podobieństwo brzmienia i znaczenia słów takich jak: пассажир, киоск, билет, информация można zauważyć w występujących w języku polskim słowach: pasażer, kiosk, bilet, informacja. Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w trzyosobowych grupach, przeczytali dialog nr 1 przedstawiony w tekście źródłowym. Nauczyciel przysłuchuje się pracy uczniów i zwraca szczególną uwagę na umiejscowienie akcentu w słowach.
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując indywidualnie, wykonali ćwiczenia nr 1 i 2. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi i wraz z nauczycielem korygują błędy.
Aby bardziej zainteresować uczniów tematem lekcji, nauczyciel mówi: „Zobaczmy, gdzie na dworcu kolejowym pasażerowie mogą kupić bilety bądź spokojnie poczekać na swój pociąg”. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie słowa są dla uczniów zrozumiałe. W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia do multimedium (nr 1, 2 i 3). Ćwiczenia mają na celu utrwalenie zawartego w katalogu interaktywnym materiału leksykalnego, jak również sprawdzenie zrozumienia przez uczniów jego treści. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi i wraz z nauczycielem korygują ewentualne błędy. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na poprawne umiejscowienie akcentu w słowach.
Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami: поезд отправляется, поезд отходит, поезд прибывает, поезд подходит. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że wyrażenia te są synonimiczne i można używać ich zamiennie. Następnie nauczyciel wyświetla grafiki przedstawiające zastosowanie rosyjskich przysłówków: здесь, сюда, там, туда. Chętni uczniowie czytają przykładowe zdania z kącika leksykalno‑gramatycznego, w których pojawiają się wspomniane przysłówki, a następnie z pomocą nauczyciela formułują zasady gramatyczne dotyczące użycia każdego z nich (np. Przysłówka здесь używamy, gdy mówimy o lokalizacji osoby lub przedmiotu znajdującego się blisko nas. Odpowiada on na pytanie где?).
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 4‑7.
Faza podsumowująca:
Pracując w parach, uczniowie tworzą dialogi „На вокзале”, „В зале ожилания”, „В справочном бюро”, „В кафе”, „В камере хранения”. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność wymowy fraz oraz konstrukcji, jak również na realizację celów komunikatywnych w wypowiedziach uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj zadanie 8. z części Sprawdź się
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Katalog pozwoli uczniom na oswojenie się z nowym słownictwem.
W trakcie lekcji może on posłużyć do budowania zdań ze słownictwem z tekstu i multimedium.
Po lekcji uczniowie mogą wykorzystać katalog do powtórzenia słownictwa z zakresu podróżowania pociągiem.
Ćwiczenie: uczniowie mogą w parach układać dialogi, które można usłyszeć na dworcu: Pytania i odpowiedzi dotyczące lokalizacji pomieszczeń i obiektów na dworcu, ruchu pociągów.