Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jaką pracę należy wykonać, aby naładować kondensator?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. analizuje proces ładowania kondensatora,

  2. objaśnia, w jaki sposób praca potrzebna do naładowania kondensatora zależy od przyłożonego napięcia i od ładunku, który zostaje zgromadzony na okładkach kondensatora,

  3. wyznacza wartość pracy potrzebnej do naładowania kondensatora płaskiego,

  4. tłumaczy związek między pracą potrzebną do naładowania kondensatora a energią zgromadzoną w tym kondensatorze.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

film samouczek, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:

  • Czy wiecie, czym jest kondensator?

  • Czy wiecie, czym jest pojemność elektryczna?

  • Czy wiecie czym jest praca?

  • Czy potraficie podać jednostki ładunku, potencjału, pojemności elektrycznej i pracy?

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi na te pytania, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat i cele lekcji zgodnie z rozdziałem „Czy to nie ciekawe?”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać” i, po zapoznaniu się z nim, wspólnie zastanawiają się nad odpowiedziami na pytania, które pojawiły się podczas lektury. Jeżeli nie są w stanie sami dojść do poprawnych odpowiedzi, wówczas nauczyciel naprowadza ich na te odpowiedzi.

Następnie uczniowie oglądają na komputerach film samouczek i na forum klasy próbują z pomocą nauczyciela odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły po obejrzeniu filmu.

Wykorzystując zdobytą wiedzę uczniowie rozwiązują zadania z rozdziału „Sprawdź się”. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy i w grupach omawiają rozwiązania zadań, zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania na forum klasy.
Nauczyciel, przysłuchując się dyskusji uczniów, sprawdza, które zadania sprawiły im kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane po lekcji jako jej uzupełnienie.