Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaką pracę należy wykonać, aby naładować kondensator? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | film samouczek, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:
Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi na te pytania, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat i cele lekcji zgodnie z rozdziałem „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać” i, po zapoznaniu się z nim, wspólnie zastanawiają się nad odpowiedziami na pytania, które pojawiły się podczas lektury. Jeżeli nie są w stanie sami dojść do poprawnych odpowiedzi, wówczas nauczyciel naprowadza ich na te odpowiedzi. Następnie uczniowie oglądają na komputerach film samouczek i na forum klasy próbują z pomocą nauczyciela odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły po obejrzeniu filmu. Wykorzystując zdobytą wiedzę uczniowie rozwiązują zadania z rozdziału „Sprawdź się”. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dzielą się na 4 grupy i w grupach omawiają rozwiązania zadań, zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane po lekcji jako jej uzupełnienie. |