Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.10.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Sportliche Aktivitäten sind toll!/Zajęcia sportowe są super!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat pozalekcyjnych zajęć sportowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni sportowe zajęcia pozaszkolne;
wyjaśni, na jakie zajęcia sportowe chętnie by się zapisał;
zaprosi koleżankę/kolegę w e‑mailu do wspólnego uczestnictwa w zajęciach sportowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
strategie afektywne
automotywacja i zachęcenie do działania;
strategie kompensacyjne
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja,
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Na początku zajęć uczniowie zapoznają się z informacją wprowadzającą.
Jeżeli w szkole jest SKS, pytania nauczyciela mogą brzmieć następująco: Czy bierzecie udział w zajęciach SKS w szkole? Jeżeli tak, to w jakich? Jeżeli nie, to dlaczego? Kiedy takie zajęcia się odbywają? Jak długo trwają?
Jeżeli w szkole nie ma zajęć SKS, pytania nauczyciela mogą brzmieć następująco: Czy spotkaliście się z terminem SKS? Czy znacie kogoś, kto w swojej szkole ma takie zajęcia? Czy uważacie takie zajęcia za ciekawe? Co oznacza skrót: Sport‑AG? Czy wiecie, jakie dyscypliny trenują niemieccy uczniowie w ramach Sport‑AG?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta informacje z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, do kogo pasuje dana informacja. Nauczyciel zapisuje na tablicy tabelkę z Übung 2 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i zaznaczanie, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zadania, w których występują czasowniki rozdzielnie złożone teilnehmen oraz anbieten, np.: Unsere Schule bietet viele sportliche Aktivitäten außerhalb des Stundenplans an, Ich nehme an Fitnesstrainings teil, ich möchte an sportlichen Aktivitäten teilnehmen i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdania z tymi czasownikami. Nauczyciel wykorzystuje przy tym wskazówkę gramatyczną (Tipp zur Grammatik). W ramach Übung 3 w części Przeczytaj uczniowie odmieniają czasownik teilnehmen oraz anbieten.
Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej i następnie dopasowują tłumaczenia zwrotów (Übung 2) oraz uzupełniają zdania wyrazami z mapy interaktywnej (Übung 3).
Na podstawie Übung 1 w części Mapa interaktywna nauczyciel wymawia zawarte w niej sporty i prosi uczniów o dopasowanie informacji do odpowiedniego sportu.
W ramach Aufgabe 1 uczniowie dopasowują definicję do obrazka. Następnie grają w Memory (Aufgabe 2) oraz przyporządkowują wyraz do odpowiedniego rodzajnika (Aufgabe 3), co stanowi przygotowanie do dalszego ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dobierają się w pary. Uczniowie opowiadają sobie wzajemnie, który z treningów zawartych w mapie interaktywnej uważają za ciekawy, jaki wybierają i dlaczego (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty: … ist für mich interessant, Ich wähle … aus, Das Basketballtraining/Fitnesstraining/Volleyballtraining ist …, Ich finde, …
Na koniec zajęć uczniowie łączą części zdań (Aufgabe 4) oraz rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 5).
Praca domowa:
Uczniowie w ramach Aufgabe 6 z części Sprawdź się uzupełniają zdania poprawnymi formami czasowników rozdzielnie złożonych oraz piszą e‑mail do kolegi – Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
Przed lekcją: Uczniowie tworzą quiz online na temat dyscyplin sportowych,
W trakcie lekcji: Uczniowie w grupach przygotowują plan wakacyjnego turnusu sportowego, podczas którego każdy może spróbować swoich sił w różnych dyscyplinach. Uczniowie prezentują plany na forum klasy.
po lekcji: Uczniowie wybierają jedną z dyscyplin sportowych i tworzą ulotkę zachęcającą do udziału w zajęciach tejże dyscypliny. Podają przy tym najważniejsze informacje.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0