Numer e‑materiału: 2.7.10.3

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Sportliche Aktivitäten sind toll!/Zajęcia sportowe są super!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat pozalekcyjnych zajęć sportowych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni sportowe zajęcia pozaszkolne;

  • wyjaśni, na jakie zajęcia sportowe chętnie by się zapisał;

  • zaprosi koleżankę/kolegę w e‑mailu do wspólnego uczestnictwa w zajęciach sportowych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

strategie kognitywne

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

strategie afektywne

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

strategie kompensacyjne

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe,

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja,

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Na początku zajęć uczniowie zapoznają się z informacją wprowadzającą.

  1. Jeżeli w szkole jest SKS, pytania nauczyciela mogą brzmieć następująco: Czy bierzecie udział w zajęciach SKS w szkole? Jeżeli tak, to w jakich? Jeżeli nie, to dlaczego? Kiedy takie zajęcia się odbywają? Jak długo trwają?

  2. Jeżeli w szkole nie ma zajęć SKS, pytania nauczyciela mogą brzmieć następująco: Czy spotkaliście się z terminem SKS? Czy znacie kogoś, kto w swojej szkole ma takie zajęcia? Czy uważacie takie zajęcia za ciekawe? Co oznacza skrót: Sport‑AG? Czy wiecie, jakie dyscypliny trenują niemieccy uczniowie w ramach Sport‑AG?

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta informacje z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, do kogo pasuje dana informacja. Nauczyciel zapisuje na tablicy tabelkę z Übung 2 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i zaznaczanie, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zadania, w których występują czasowniki rozdzielnie złożone teilnehmen oraz anbieten, np.: Unsere Schule bietet viele sportliche Aktivitäten außerhalb des Stundenplans an, Ich nehme an Fitnesstrainings teil, ich möchte an sportlichen Aktivitäten teilnehmen i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdania z tymi czasownikami. Nauczyciel wykorzystuje przy tym wskazówkę gramatyczną (Tipp zur Grammatik). W ramach Übung 3 w części Przeczytaj uczniowie odmieniają czasownik  teilnehmen oraz anbieten.

  • Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej i następnie dopasowują tłumaczenia zwrotów (Übung 2) oraz uzupełniają zdania wyrazami z mapy interaktywnej (Übung 3).

  • Na podstawie Übung 1 w części Mapa interaktywna nauczyciel wymawia zawarte w niej sporty i prosi uczniów o dopasowanie informacji do odpowiedniego sportu.

  • W ramach Aufgabe 1 uczniowie dopasowują definicję do obrazka. Następnie grają w Memory (Aufgabe 2) oraz przyporządkowują wyraz do odpowiedniego rodzajnika (Aufgabe 3), co stanowi przygotowanie do dalszego ćwiczenia.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie dobierają się w pary. Uczniowie opowiadają sobie wzajemnie, który z treningów zawartych w mapie interaktywnej uważają za ciekawy, jaki wybierają i dlaczego (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty: … ist für mich interessant, Ich wähle … aus, Das Basketballtraining/Fitnesstraining/Volleyballtraining ist …, Ich finde, …

  • Na koniec zajęć uczniowie łączą części zdań (Aufgabe 4) oraz rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 5).

Praca domowa:

Uczniowie w ramach Aufgabe 6 z części Sprawdź się uzupełniają zdania poprawnymi formami czasowników rozdzielnie złożonych oraz piszą e‑mail do kolegi – Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • Przed lekcją: Uczniowie tworzą quiz online na temat dyscyplin sportowych,

  • W trakcie lekcji: Uczniowie w grupach przygotowują plan wakacyjnego turnusu sportowego, podczas którego każdy może spróbować swoich sił w różnych dyscyplinach. Uczniowie prezentują plany na forum klasy.

  • po lekcji: Uczniowie wybierają jedną z dyscyplin sportowych i tworzą ulotkę zachęcającą do udziału w zajęciach tejże dyscypliny. Podają przy tym najważniejsze informacje.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec