Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Keep Your Chin Up! / Głowa do góry!
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.5, III.4, III.5, V.2, V.7
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje idiomy związane z częściami ciała.
Uczeń potrafi wyjaśnić pochodzenie niektórych wyrażeń idiomatycznych.
Uczeń potrafi zredagować e‑mail na temat pechowego dnia.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija świadomość językową i poprzez zrozumienie idiomów związanych z nazwami części ciała człowieka, buduje umiejętność samodzielnego domyślania się znaczeń i umiejętność kontrolowania własnego procesu uczenia się.
Uczeń rozwija świadomość własnego ciała.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel przygotowuje pojemnik z kartkami zawierającymi idiomy z tekstu The Cold Shoulder from Your Friend? It’s a Bad Day (Przeczytaj).
Uczniowie przywołują nazwy części ciała człowieka, które już znają. Uzupełniają wyrazy w Exercise 1 (Przeczytaj), a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że z wieloma częściami ciała są związane wyrażenia idiomatyczne, które opisują stany emocjonalne. Zwraca uwagę na tytuł tekstu The Cold Shoulder from Your Friend? It’s a Bad Day, wyjaśnia wyrażenie give a cold shoulder i prosi, żeby uczniowie pokazali, jak taki gest wygląda.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst The Cold Shoulder from Your Friend? It’s a Bad Day i w parach wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj).
Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), a następnie na forum klasy odpowiadają na pytania nauczyciela na temat wyrażeń z ćwiczenia: When do you say to someone I am all ears/keep your chin up etc.?
Uczniowie grają w parach w kalambury. Jedna osoba pokazuje idiom z Exercise 2 (Przeczytaj), a druga zgaduje, o jaki idiom chodzi. Następnie zamieniają się rolami.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna lub wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji interaktywnej i porządkują wyrazy w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrań ponownie i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna).
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie grają w kalambury na forum klasy. Losują z pojemnika idiomy zapisane na przygotowanych wcześniej przez nauczyciela kartkach i prezentują wylosowane wyrażenie reszcie grupy, a pozostali uczniowie je odgadują.
Uczniowie piszą własne zdania z idiomami z ilustracji interaktywnej i prezentują je na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about a bad day to a friend from England. Remember to use idioms. In the email:
explain what happened;
write how you felt;
mention whether things got better or not.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą grę memo z idiomami z ilustracji interaktywnej i tekstu w sekcji Przeczytaj. Para kart zawiera samodzielnie stworzony rysunek przedstawiający idiom oraz zapis wyrażenia. Na początku kolejnej lekcji uczniowie grają w memo.