Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Keep Your Chin Up! / Głowa do góry!

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.5, III.4, III.5, V.2, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje idiomy związane z częściami ciała.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić pochodzenie niektórych wyrażeń idiomatycznych.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail na temat pechowego dnia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość językową i poprzez zrozumienie idiomów związanych z nazwami części ciała człowieka, buduje umiejętność samodzielnego domyślania się znaczeń i umiejętność kontrolowania własnego procesu uczenia się.

  2. Uczeń rozwija świadomość własnego ciała.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Przed lekcją nauczyciel przygotowuje pojemnik z kartkami zawierającymi idiomy z tekstu The Cold Shoulder from Your Friend? It’s a Bad Day (Przeczytaj).

  2. Uczniowie przywołują nazwy części ciała człowieka, które już znają. Uzupełniają wyrazy w Exercise 1 (Przeczytaj), a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że z wieloma częściami ciała są związane wyrażenia idiomatyczne, które opisują stany emocjonalne. Zwraca uwagę na tytuł tekstu The Cold Shoulder from Your Friend? It’s a Bad Day, wyjaśnia wyrażenie give a cold shoulder i prosi, żeby uczniowie pokazali, jak taki gest wygląda.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The Cold Shoulder from Your Friend? It’s a Bad Day i w parach wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), a następnie na forum klasy odpowiadają na pytania nauczyciela na temat wyrażeń z ćwiczenia: When do you say to someone I am all ears/keep your chin up etc.?

  4. Uczniowie grają w parach w kalambury. Jedna osoba pokazuje idiom z Exercise 2 (Przeczytaj), a druga zgaduje, o jaki idiom chodzi. Następnie zamieniają się rolami.

  5. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna lub wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji interaktywnej i porządkują wyrazy w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie słuchają nagrań ponownie i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna).

  8. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie grają w kalambury na forum klasy. Losują z pojemnika idiomy zapisane na przygotowanych wcześniej przez nauczyciela kartkach i prezentują wylosowane wyrażenie reszcie grupy, a pozostali uczniowie je odgadują.

  2. Uczniowie piszą własne zdania z idiomami z ilustracji interaktywnej i prezentują je na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about a bad day to a friend from England. Remember to use idioms. In the email:

  • explain what happened;

  • write how you felt;

  • mention whether things got better or not.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą grę memo z idiomami z ilustracji interaktywnej i tekstu w sekcji Przeczytaj. Para kart zawiera samodzielnie stworzony rysunek przedstawiający idiom oraz zapis wyrażenia. Na początku kolejnej lekcji uczniowie grają w memo.