Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Sled Dog Racing. Mushing / Wyścigi psich zaprzęgów. Sport zaprzęgowy

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.5, III.1, III.4, V.1, V.12, VII.15, VIII.1, VIII.2, IX.1, IX.2, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu wyścigów psich zaprzęgów, poznaje nazwy psów wchodzących w ich skład i rodzaje wyścigów.

  2. Uczeń umie wskazać najbardziej zaskakującą dla siebie informację dotyczącą psich zaprzęgów oraz uzasadnić swój wybór.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące wyścigów psich zaprzęgów.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę z zakresu wyścigów psich zaprzęgów i innych sportów, w których biorą udział psy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (mapa pojęć, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające wyścigi psich zaprzęgów „Dog sled on the route”: Would you like to take part in a dog sled? Why/why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy fragment tekstu Something For Sports And Dogs Lovers – Two In One! i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What do you think attracts people to take part in a dog sled? Udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach (uczeń A, uczeń B, uczeń C, uczeń D). Każdy uczeń czyta jeden z czterech fragmentów tekstu. W obrębie grupy uczniowie wymieniają się informacjami dotyczącymi przypisanych im fragmentów. Na forum klasy nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek.

  3. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy. 

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwe fragmenty tekstu. 

  5. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki. Alternatywnie: Uczniowie realizują zadanie ustnie, w parach.

  7. W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy mapę pojęć i wspólnie z uczniami analizują mapę oraz uzupełniają ją podanymi wyrazami. Następnie uzupełniają wyrażenia w Exercise 2 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  9. Uczniowie słuchają nagrania w Exercise 3 (Mapa pojęć). Na urządzeniach mobilnych przeciągają wyrazy i wyrażenia na zdjęcie z ćwiczenia. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie samodzielnie łączą wyrażenia w zdania w Exercise 4 (Mapa pojęć). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytanie z Exercise 5 (Mapa pojęć): Which type of mushing: functional, recreational, or competitive do you find the most useful to people? Why? Na koniec, dzielą się opiniami na forum klasy.

2. Uczniowie dyskutują na forum klasy odpowiadając na pytanie z  Exercise 7 (Sprawdź się): Would you like to participate in sled dog racing? Why/ why not?

Praca domowa:

  1. Chętni uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Wszyscy czniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You recently watched a programme about sledding dogs. You decided to share your feelings about it with your friend from England. Write an email to your friend and:

  • inform him/ her when you watched the programme and who with;

  • summarise the topic of the documentary;

  • describe your feelings after watching the programme;

  • encourage your friend to watch documentaries and suggest having a film‑watching evening together.

Use 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje z mapy pojęć z e‑materiału, uczniowie przygotowują się do wypowiedzi na temat aspektów psich zaprzęgów ujętych w mapie, np. Do you think dog racing is safe for dogs? Why/Why not?, Where do you think using dogs in pulks or carting are still common ways of transportation?, Do you think training team dogs is hard? Why/Why not? Na kolejnej lekcji w parach lub trzyosobowych grupach uczniowie omawiają poszczególne zagadnienia przedstawione na mapie pojęć. Dodatkowo odpowiadają na ewentualne pytania kolegów/koleżanek.