Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Pop‑art. Kultura niska czy wysoka? Andy Warhol i Miron Białoszewski

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji . Uczeń:

  • wyjaśni, czym była poetyka Mirona Białoszewskiego dla polskiej literatury XX w;

  • scharakteryzuje pojęcie pop‑artu;

  • zapozna się z twórczością Andy’ego Warhola.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel wyznacza dwie grupy czteroosobowe do wykonania prezentacji multimedialnych na zadany temat. Grupa pierwsza: proces twórczy Andy'ego Warhola; grupa druga: proces twórczy Mirona Białoszewskiego.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Pop‑art. Kultura niska czy wysoka? Andy Warhol i Miron Białoszewski”. Prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Ilustracja interaktywna”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza stopień przygotowania do lekcji. Wyświetla na tablicy „Ilustrację interaktywną” i polecenie 1: Scharakteryzuj teatr Mirona Białoszewskiego. Co sądzisz o takim podejściu do sztuki? Uzasadnij swoją odpowiedź. Nauczyciel wybiera losowo odpowiedź ucznia, analizuje i komentuje.

  3. Nauczyciel rysuje na tablicy słońce o nazwie Pop‑art. Uczniowie podchodzą do tablicy i wypisują skojarzenia. Nauczyciel komentuje.

Faza realizacyjna:

  1. Wytypowani przed lekcją uczniowie przygotowują się do wystąpienia. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów, aby w tym samym czasie dobrali się w pary i zapoznali się z sekcją „Przeczytaj”. Uczniowie tworzą grupę zwolenników i przeciwników. Grupy typują osobę przewodniczącą. Osoby, które prezentowały, będą spełniały rolę komentatorów. Uczniowie przedstawiają proces twórczy Andego Warhola i Mirona Białoszewskiego. Po zakończeniu prezentacji grup, nauczyciel rozpoczyna dyskusję: Czy można ze sobą porównać obu artystów?
    Zadaniem grup będzie dyskusja na temat przyjętego stanowiska, sformułowanie pytań do grupy przeciwnej. Nauczyciel uzupełnia i komentuje pracę uczniów.

  2. Uczniowie tworzą dwie grupy i zapoznają się z sekcją „Audiobook”. Grupy czytają tekst. Grupa I: Pop‑art? Czy to sztuka? Odkrywczy wywiad z Andym Warholem, grupa II: Czym jest pop‑art? Odpowiedzi ośmiu malarzy, część I. Uczniowie wykonują polecenie 2. Grupy prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel wyświetla uczniom polecenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie tworzą definicję pop‑artu. Nauczyciel odczytuje wybrane rozwiązania.

  2. Uczniowie odczytują ponownie cele i podsumowują, czego się nauczyli.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

  • Kenneth Goldsmith, Będę Twoim lustrem: wywiady z Warholem, tłum. M. Zawada, Warszawa 2006.

  • https://culture.pl/pl/artykul/teatr-mirona-bialoszewskiego

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.