Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Pop‑art. Kultura niska czy wysoka? Andy Warhol i Miron Białoszewski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji . Uczeń:
wyjaśni, czym była poetyka Mirona Białoszewskiego dla polskiej literatury XX w;
scharakteryzuje pojęcie pop‑artu;
zapozna się z twórczością Andy’ego Warhola.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel wyznacza dwie grupy czteroosobowe do wykonania prezentacji multimedialnych na zadany temat. Grupa pierwsza: proces twórczy Andy'ego Warhola; grupa druga: proces twórczy Mirona Białoszewskiego.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Pop‑art. Kultura niska czy wysoka? Andy Warhol i Miron Białoszewski”. Prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Ilustracja interaktywna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza stopień przygotowania do lekcji. Wyświetla na tablicy „Ilustrację interaktywną” i polecenie 1: Scharakteryzuj teatr Mirona Białoszewskiego. Co sądzisz o takim podejściu do sztuki? Uzasadnij swoją odpowiedź. Nauczyciel wybiera losowo odpowiedź ucznia, analizuje i komentuje.
Nauczyciel rysuje na tablicy słońce o nazwie Pop‑art. Uczniowie podchodzą do tablicy i wypisują skojarzenia. Nauczyciel komentuje.
Faza realizacyjna:
Wytypowani przed lekcją uczniowie przygotowują się do wystąpienia. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów, aby w tym samym czasie dobrali się w pary i zapoznali się z sekcją „Przeczytaj”. Uczniowie tworzą grupę zwolenników i przeciwników. Grupy typują osobę przewodniczącą. Osoby, które prezentowały, będą spełniały rolę komentatorów. Uczniowie przedstawiają proces twórczy Andego Warhola i Mirona Białoszewskiego. Po zakończeniu prezentacji grup, nauczyciel rozpoczyna dyskusję: Czy można ze sobą porównać obu artystów?
Zadaniem grup będzie dyskusja na temat przyjętego stanowiska, sformułowanie pytań do grupy przeciwnej. Nauczyciel uzupełnia i komentuje pracę uczniów.Uczniowie tworzą dwie grupy i zapoznają się z sekcją „Audiobook”. Grupy czytają tekst. Grupa I: Pop‑art? Czy to sztuka? Odkrywczy wywiad z Andym Warholem, grupa II: Czym jest pop‑art? Odpowiedzi ośmiu malarzy, część I. Uczniowie wykonują polecenie 2. Grupy prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel wyświetla uczniom polecenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie tworzą definicję pop‑artu. Nauczyciel odczytuje wybrane rozwiązania.
Uczniowie odczytują ponownie cele i podsumowują, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Kenneth Goldsmith, Będę Twoim lustrem: wywiady z Warholem, tłum. M. Zawada, Warszawa 2006.
https://culture.pl/pl/artykul/teatr-mirona-bialoszewskiego
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.