Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Co nam zostało z epoki oświecenia? Dialog z tradycją
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz pojęcie wolności na podstawie tekstu Leszka Kołakowskiego.
Określisz typ liryki i jego funkcje w wierszu Wisławy Szymborskiej Głos w sprawie pornografii.
Zinterpretujesz puentę utworu w kontekście założeń światopoglądowych oświecenia.
Opiszesz funkcje ironii w wierszach Szymborskiej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty;
przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
rozpoznaje środki artystycznego wyrazu zastosowane przez autorów oraz określa ich funkcję.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, by zapoznali się z tekstami poetyckimi zamieszczonymi w e‑materiale (mogą je przeczytać lub wysłuchać ich) oraz przeczytali fragment wykładu Leszka Kołakowskiego O wolności
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel poleca uczniom, by przypomnieli najważniejsze założenia światopoglądowe oświecenia. Następnie prosi uczniów, by sformułowali własną definicję wolności.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wykonują cztery polecenia zamieszczone pod tekstem L. Kołakowskiego. Nauczyciel prosi wybrane osoby o odczytanie odpowiedzi, komentuje je.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania: wspierające interpretację tekstu poetyckiego. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: ćw. 1‑3, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie, które otwiera krótką dyskusję podsumowującą lekcję: Co nam zostało z epoki oświecenia?
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują polecenie 1 z sekcji „Audiobook” w e‑materiale: Wysłuchaj nagrania i na jego podstawie wskaż związki między wymową wiersza Wisławy Szymborskiej Mała dziewczynka ściąga obrus a założeniami światopoglądowymi epoki oświecenia. Swoje spostrzeżenia zapisz w formie mapy myśli.
Materiały pomocnicze:
Władysław Dynak, Aleksander Labuda, Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, Warszawa 1991.
Mini wykłady o maxi sprawach (1‑5) Leszka Kołakowskiego, Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.