Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zinterpretować II zasadę termodynamiki? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Jak brzmi II zasada termodynamiki?”, „Na czym polegają zjawiska odwracalne i nieodwracalne?”, „Entropia”, „Co to jest silnik cieplny?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie ze wstępem. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie podają przykłady z życia procesów nieodwracalnych. Nauczyciel wprowadza pojęcie entropii jako miary nieuporządkowania układu. Uczniowie w grupach dyskutują, jak zmienia się entropia w przykładowych procesach spontanicznych i z pomocą nauczyciela dochodzą do prawa wzrostu entropii. Nauczyciel wyjaśnia, że jest to najogólniejsza postać II zasady termodynamiki, zwracając przy tym uwagę, że nieodwracalność zjawisk wyznacza kierunek upływu czasu. Następnie nauczyciel tłumaczy, jak z prawa wzrostu entropii wynika niemożność przepływu ciepła od ciała zimnego do gorącego, a także dlaczego silnik cieplny nie może działać bez różnicy temperatur między grzejnikiem a chłodnicą. Uczniowie w grupach znajdują związek między ciepłem pobranym, oddanym i pracą wykonaną w 1 cyklu, oraz odpowiadają na pytanie, czy sprawność silnika może być równa 1. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadanie 8 powiązane z filmem. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo zadania 1‑4 i do wyboru 1 z pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |