Numer e‑materiału: 2.6.9.1

Imię i nazwisko autora lekcji: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Die fünfte Jahreszeit in Deutschland / Piąta pora roku w Niemczech

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się oraz opisywania i informowania na temat karnawału w Niemczech.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni zwyczaje, które wiążą się z okresem karnawału w Niemczech;

  • opisze, jak wyglądają ostatnie dni karnawału w Niemczech;

  • sformułuje e‑mail, w którym opisze swój strój karnawałowy.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach),

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi),

  • obniżanie poziomu lęku (fragmenty humorystyczne, śmiech).

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i prosi uczniów o określenie, co widzą na zdjęciu oraz co asocjują z wyrazem „karnawał”.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz przeprowadza krótką pogadankę na ten temat, wskazując przy okazji, iż polski karnawał i niemiecki Karneval różnią się.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują na bazie tekstu ćwiczenia i zadania.

  • Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń przygotował kilka pytań dotyczących tekstu, np. Wann beginnt der Karneval in Deutschland? Wie lange dauert der Karneval in Deutschland? Wann endet der Fasching in Deutschland? Wann findet der Straßenkarneval statt? Was sind die typischen Attraktionen im Straßenkarneval? Uczniowie nawzajem zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi na nie, korzystając z informacji zawartych w tekście. Następnie tworzą dialog, wybierając do rozmowy kilka wcześniej przygotowanych pytań. Wybrane dialogi zaprezentowane zostają na forum klasy.

  • Uczniowie słuchają nagrania i wykonują polecenia do części Plik audio.

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3‑4 grupy. Zadaniem każdej grupy będzie zaplanowanie i zaprezentowanie fikcyjnego karnawału w swojej okolicy. Uczniowie powinni zaplanować daty rozpoczęcia i zakończenia, ważne wydarzenia, tradycje, kostiumy. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie utrwalają nowo poznane podczas lekcji słownictwo, wykonując polecenia do Aufgaben 1‑5 w części Sprawdź się.

  • Aufgabe 7 w części Sprawdź się uczniowie wykonują w parach, opowiadając o zaprojektowanych kostiumach karnawałowych.

Praca domowa:

Aufgabe 8 w części Sprawdź się może być zrealizowane jako praca domowa.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie prowadzą rozmowę z członkami swoich rodzin na temat tradycji/strojów/zwyczajów związanych z karnawałem. Przygotowują kilkuzdaniową wypowiedź pisemną na temat tego, co było najciekawsze podczas tych rozmów.

  • w trakcie lekcji: po wysłuchaniu pliku audio uczniowie tworzą pytania dotyczące różnych treści przedstawionych w nagraniu, np. Warum beginnt der Karneval um 11.11? Wie feiert man Karneval in Mainz? Warum setzen die Menschen im Karneval Masken auf?

  • po lekcji: każdy uczeń udziela odpowiedzi pisemnej na jedno z wylosowanych podczas lekcji pytań dotyczących treści pliku audio.