Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.3
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Erste Hilfe im Notfall / Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania o wypadku oraz o udzielaniu pierwszej pomocy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagrażających życiu;
wymienia numery telefonów służb ratunkowych w Niemczech i Polsce;
formułuje zgłoszenie wypadku.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: praca z tekstem, praca z filmem;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki z hasłami mapy pojęć,
czyste arkusze A2,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel wyświetla lub zapisuje na tablicy mapę pojęć z następującymi hasłami występującymi w tym e‑materiale: der Notfall, die Notsituation, die Notrufzentrale, der Zeuge, der Verletzte, der Unfall, der Rettungsdienst, der Krankenwagen, das Unfallopfer, die Polizei, die Feuerwehr, der Bergrettungsdienst, Erste Hilfe, die Notrufnummer, itd. W pojemniku ma przygotowane karteczki z tymi samymi hasłami. Kilkoro uczniów losuje po jednym haśle i stara się własnymi słowami w języku niemieckim podać definicję, lub na podstawie przykładu opisać dane hasło. Pozostali uczniowie odgadują, o które hasło z mapy pojęć chodzi.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali informację wprowadzającą na temat konieczności udzielania pierwszej pomocy i pyta: Wart ihr schon einmal in einer Notsituation? Könnt ihr Erste Hilfe leisten? Worauf beruht sie? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Przeczytaj i określają, które z podanych informacji mogą być prawdziwe, a które fałszywe. Wybrany uczeń odczytuje swoje rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel pyta: Sind eure Lösungen gleich? Oder habt ihr andere Ideen? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj.
Nauczyciel prosi o ponowną analizę Übung 1 i pyta: Hattet ihr Recht? Welche Lösungen sind richtig? Wybrany uczeń odczytuje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 i 3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które części (obrazek, numer telefonu, nazwa) tworzą poprawną informację oraz uzupełniają tekst podanymi wyrazami.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa zapoznaje się z Übung 4 w części Przeczytaj i przygotowuje na arkuszu A2 ulotkę informacyjną na temat numerów telefonów alarmowych w Niemczech oraz w Polsce. Przedstawiciele grup prezentują ulotki na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie różnych pytajników w języku niemieckim (W‑Wörter) i zapisuje je na tablicy. Następnie pyta: Welche Fragen würdet ihr einer Person stellen, die Zeuge eines Unfalls war? Chętni uczniowie podają propozycje pytań, a nauczyciel zapisuje ja na tablicy pod odpowiednimi pytajnikami.
Uczniowie zapoznają się z filmem.
Uczniowie dobierają się w pary oraz wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści filmu, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Film – najpierw rozwiązują zadania samodzielnie, a następnie porównują swoje rozwiązania z rozwiązaniami koleżanki/kolegi. Uczniowie zaznaczają, które pytania zadawała dyspozytorka pogotowia ratunkowego, dopasowują odpowiedzi do pytań oraz łączą obrazki z odpowiednimi podpisami.
Nauczyciel nawiązuje do pytań uczniów zapisanych na tablicy i pyta: Hat die Notrufmitarbeiterin gleiche Fragen gestellt? Wonach hat sie gefragt? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑osobowe. W każdej grupie jedna osoba przejmuje rolę eksperta w sprawie udzielania pomocy w sytuacjach awaryjnych, druga osoba rolę świadka wypadku, trzecia osoba rolę dyspozytora pogotowia ratunkowego. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie dialogu dotyczącego zgłaszania wypadku (świadek i dyspozytor). Ekspert podsumowuje rozmowę i udziela cennych wskazówek. Uczniowie mogą skorzystać z Aufgabe 5, 6 oraz Aufgabe 7 w części Sprawdź się lub przygotować dialog według własnego pomysłu.
Praca domowa
Uczniowie formułują wypowiedź pisemną, jak zgłosiliby w języku niemieckim zaistniałą sytuację (wypadek) przedstawioną na zdjęciu, dzwoniąc pod numer alarmowy (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Przed lekcją: na podstawie tytułu filmu uczniowie przygotowują notatki prasowe/artykuły internetowe na temat wypadków oraz słowniczek niemiecko‑polski dla głównych haseł.
W trakcie lekcji: na podstawie treści filmu i wypowiedzi dyspozytorki uczniowie, pracując w parach, tworzą dialogi między dyspozytorem pogotowia a świadkiem wypadku opisanego w wybranej przez siebie notatce prasowej/w wybranym przez siebie artykule internetowym.
Po lekcji: na podstawie treści filmu uczniowie tworzą komiks rysunkowo‑językowy służący jako instrukcja zgłaszania wypadku.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0