Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Mrozik
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: My Holiday Plans / Moje wakacyjne plany
Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.8, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.3, 5.1, 6.3, 7, 8.1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa miejsca, w których można spędzać wakacje.
Uczeń opisuje, gdzie chce pojechać na wakacje.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat miejsc, w których można spędzić wakacje.
Uczeń kształtuje świadomość własnych preferencji związanych ze spędzaniem wakacji.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel wkłada kolorowe wakacyjne ubrania.
Nauczyciel prezentuje uczniom swój strój i mówi: Today, we will talk about holiday. Do you like holiday? Dzieci odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prezentuje na tablicy ilustrację z Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje kolejne miejsca i pyta: What is this? Następnie odtwarza nagranie z nazwą danego miejsca i prosi uczniów o powtórzenie. Później uczniowie stają na środku sali, a nauczyciel mówi: You will hear a name of a holiday place. When you like the place, swim to the blackboard (demonstruje, co należy zrobić, i naśladując gestami pływanie, „dopływa” do tablicy np. na hasło seaside, jednocześnie wykrzykując to słowo). Za każdym razem, gdy nauczyciel wypowie (lub odtworzy) występującą w ćwiczeniu nazwę miejsca, które dzieci lubią bądź chciałyby odwiedzić, dzieci „podpływają” do tablicy. Ćwiczenie można powtórzyć w wariancie, w którym zamiast wypowiadania/odtwarzania wyrazów, prezentuje się dzieciom zapisaną nazwę miejsca, którą muszą samodzielnie przeczytać.
Faza realizacyjna:
Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je po każdym zdaniu zawierającym nazwę miejsca wypoczynkowego. Prosi uczniów o powtórzenie danego zdania. Dzieci powtarzają raz głośno, raz szeptem.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 2 (Przeczytaj). Jeszcze raz pyta dzieci: What is this? Następnie w różnych miejscach sali rozmieszcza karty obrazkowe zawierające podobne do tych z ćwiczenia ilustracje morza, jeziora, gór, lasu i plaży. Odtwarza wybrane nagranie z ćwiczenia, a zadaniem uczniów jest podejść do karty z odpowiednim rysunkiem. Po czym uczniowie wracają do ławek, łączą nagranie z ilustracją, słuchają kolejnego zdania i podchodzą do odpowiedniej karty.
Nauczyciel rozdaje dzieciom minikarty obrazkowe z literami z Exercise 3 (Przeczytaj). Każdy otrzymuje jedną literę. Następnie nauczyciel wskazuje pierwszy rysunek z ćwiczenia i mówi: This is a forest. Dzieci powtarzają. Nauczyciel mówi: I want to write „forest”. I need one F… (dziecko z literą F podchodzi do tablicy), one S… (dziecko z literą S podchodzi do tablicy) itd. Gdy wszystkie „litery” są już przy tablicy, ochotnik lub osoba wybrana rzutem piłeczki ustawia kolegów/koleżanki w odpowiedniej kolejności, tak aby stworzyli wyraz forest. Następnie ten sam ochotnik lub inna osoba nanosi wyraz na tablicę. W taki sam sposób formowane są pozostałe wyrazy z ćwiczenia.
Uczniowie stają obok ławek. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Piosenka), a dzieci demonstrują pokazywaną czynność gestami. Nauczyciel wykonuje gesty razem z nimi, wykrzykując dodatkowo np.: Yes, let’s walk! i prosząc uczniów o powtórzenie. Nanosi odpowiedzi na tablicę. Następnie powtarza w różnej kolejności tę samą komendę, np.: Let’s swim. Wówczas zadaniem uczniów jest zareagować odpowiednimi gestami.
Nauczyciel dwukrotnie odtwarza piosenkę (Plik audio) i zachęca dzieci, żeby włączyły się w trakcie refrenu i śpiewały razem z nagraniem. Jeśli naśladowanie czynności wakacyjnych gestami jeszcze się im nie znudziło, mogą wykonywać je w trakcie drugiego odtwarzania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 2 (Plik audio). Odtwarza nagranie z ćwiczenia, a uczniowie, pracując w parach, porządkują ilustracje na urządzeniach mobilnych. Następnie ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zaznaczają odpowiednią drogę w labiryncie w ćwiczeniu na urządzeniach mobilnych w Exercise 3 (Plik audio). Następnie, słuchają nagrania do ćwiczenia i sprawdzają odpowiedzi. Na koniec ochotnicy nanoszą trasy labiryntu na tablicę i odczytują zdania np. I want to go to the lake. Pozostali uczniowie powtarzają chórem.
Nauczyciel odtwarza piosenkę, a uczniowie śpiewają wraz z nagraniem.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze:
Kolorowy strój nauczyciela, minikarty obrazkowe z literami z Exercise 3 (Przeczytaj), karty obrazkowe zawierające ilustracje morza, jeziora, gór, lasu i plaży, miękka piłeczka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W domu uczniowie uczą się na pamięć piosenki i śpiewają ją wspólnie na początku kolejnej lekcji.
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Zespoły stają naprzeciw siebie w dwóch szeregach. Śpiewają piosenkę. Jeden zespół śpiewa zwrotkę, drugi wykonuje opisywane w piosence gesty, po czym, po wspólnie zaśpiewanym refrenie, zespoły zamieniają się rolami.