Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Transformacja ustrojowa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
15) przedstawia niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej (monizm, kierownicza rola gremiów decyzyjnych PZPR, system fikcji ustrojowych);
16) przedstawia – na wybranych przykładach – różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX wieku miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia wydarzenia związane z transformacją ustrojową w Polsce;
ocenia charakter polskiej transformacji;
analizuje przyczyny transformacji ustrojowej w krajach Europy Środkowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
linia chronologiczna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki formatu A4, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie na tablicy metodą burzy mózgów wypisują skojarzenia związane z pojęciem transformacja ustrojowa. Następnie rozmawiają i wybierają/podkreślają te, które dotyczą wydarzeń w Europie Środkowej w 1989 r. oraz ich skutków.
Faza realizacyjna
1. Klasa dzieli się na kilkuosobowe grupy, które zapoznają się z pierwszym filmem (transformacja w Polsce). Na jego podstawie tworzą linię chronologiczną wydarzeń w Polsce dotyczących transformacji ustrojowej i rynkowej. Następnie przedstawiają efekty pracy na forum klasy.
2. Na podstawie omówionego wyżej ćwiczenia uczniowie przechodzą do dyskusji i rozważają, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX wieku miała charakter reformy, a na ile rewolucji. Na koniec jedna z osób podsumowuje dyskusję.
3. Uczniowie zapoznają się z drugim filmem. Następnie odpowiadają na dwa pytania:
Jak wyglądała sytuacja polityczno‑społeczno‑gospodarcza w państwach komunistycznych w okresie 1945–1989?
Jak powinna wyglądać sytuacja polityczno‑społeczno‑gospodarcza w państwach komunistycznych w latach 1945–1989 według ideologów komunizmu?
Następnie wypunktowują przyczyny, dla których w krajach Europy Środkowej doszło do transformacji ustrojowej. Porównują też transformację w Polsce i jednym z wybranych krajów. Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji „Film 2”. Następnie omawiają stosunek Polaków do transformacji ustrojowej. Oceniają zasadność transformacji.
Faza podsumowująca
1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
2. Uczniowie dokonują samooceny swojej pracy na zajęciach. Nauczyciel wpisuje wybranym osobom oceny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Jacek Kopciński, Transformacja. Dramat polski po 1989 roku, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie po zapoznaniu się z filmami mogą przygotować referaty na temat wydarzeń w poszczególnych krajach Europy Środkowej w latach 1989–1991.