Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Układ wodny szkarłupni
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz budowę układu wodnego szkarłupni.
Przedstawisz funkcje układu wodnego.
Wykażesz związek budowy układu ambulakralnego z jego funkcją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
tworzenie plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
tekturowe pudełko z otworem („urna”);
arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co wiesz na ten temat?”. Prosi wybranego ucznia o zapisywanie propozycji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum trzy pytania do tekstu. Przedstawiają propozycje pytań nauczycielowi, który w razie potrzeby odrzuca niektóre z nich lub proponuje nowe (np. by się nie powtarzały). Uczniowie wybierają 25 pytań, które zostają umieszczone w urnie. Następnie dzielą się na 5 grup, losują 5 pytań z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność udzielonych odpowiedzi.
Praca z animacją pt. „Układ wodny szkarłupni”. Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują polecenie nr 2 („Wyjaśnij, w jaki sposób funkcjonują nóżki ambulakralne, umożliwiając zwierzęciu przemieszczanie się”).
Uczniowie w 4‑osobowych grupach przygotowują na otrzymanym arkuszu schemat przedstawiający budowę szkarłupni na przykładzie jeżowca. W czasie pracy nie mogą korzystać z e‑materiału.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Budowa jeżowca”. Prowadzący zajęcia wyświetla grafikę interaktywną. Uczniowie weryfikują swoje schematy, w razie potrzeby uzupełniają je lub poprawiają. Nauczyciel prosi podopiecznych, by pracując indywidualnie, określili funkcje płytki madreporowej oraz nóżek ambulakralnych w ciele szkarłupni (polecenia nr 1 i 2). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z osobą z pary.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Nauczyciel może wykorzystać animację na lekcji „Specyfika budowy i czynności życiowych szkarłupni”.