Numer e‑materiału: Temat 19
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Deszcz to nie nuda
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija kompetencje w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów dotyczących konstruktywnych form spędzania czasu podczas deszczowej pogody.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VII. Edukacja informatyczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
7) dobiera stosowną formę komunikacji werbalnej i własnego zachowania, wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
9) układa i zapisuje zdarzenia we właściwej kolejności, układa i zapisuje plan wypowiedzi.
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
3) przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad;
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
5) rozróżnia muzykę wykonywaną przez solistę, chór, orkiestrę;
7) słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Przedstawia świat podczas pogody deszczowej za pomocą środków artystycznego wyrazu.

  • Opowiada o treści utworu muzycznego.

  • Wymienia konstruktywne formy spędzania czasu wolnego podczas deszczowej pogody.

  • Układa w kolejności etapy wyjścia do teatru.

  • Przedstawia z kolegą dialog dotyczący kupowania biletu w kasie biletowej kina.

  • Nazywa instytucje kultury.

  • Odnajduje w dostępnych źródłach informacje na temat repertuaru dla dzieci w pobliskim kinie.

  • Przedstawia w formie plakatu zasady zachowania w instytucjach kultury.

  • Dzieli wyrazy na sylaby i głoski.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.